Permalink

Datum för Smittad 2 samt reportage i GP

Två korta saker så här i bråda skrivartider:

• Datumet för premiären av Smittad 2 är äntligen fastställt. Onsdag 15 maj är dagen som gäller! Återkommer med mer info samt omslagsbild när det närmar sig, men tre veckor och en dag kvar, alltså. Fint!

• I dag kör Göteborgs-Posten ett reportage om ljudbokens växande position med rubriken Så förändrar ljudböckerna litteraturen, där jag, litteraturforskaren Julia Pennlert samt Bookbeats vd Niclas Sandin är de tre intervjuade. Artikeln är rejält förborgad bakom betalvägg, men har man ett GP-abonnemang är det så klart bara att klicka sig in och läsa.

Permalink

Böjbar? (2)

Jag skrev ju om debaclet med den vikbara mobil/surfplattehybriden Samsung Galaxy Fold häromdagen. Nu i kväll kom beskedet från Samsung att lanseringen av produkten, som skulle ha skett nu på fredag i USA, har skjutits upp på i nuläget obestämd tid.

Det närmaste ett lanseringsbesked företaget i nuläget vill ge, är att de någon gång de kommande veckorna ska presentera ett nytt datum, skriver The Verge, vilket i praktiken alltså kan innebära ungefär vad som helst när det kommer till tidsrymd.

Permalink

Förlagspodden om Bonniers vs Storytel

Ungefär en halvtimme före midnatt dök ett rykande nytt avsnitt av Förlagspodden upp i min podcastapp (som är Overcast, om någon undrar). Ett långt segment om Bonniers/Storytel-striden som jag genast spolade fram till och lyssnade på, får ta resten i morgon, det är som sagt strax midnatt.

Spännande diskussion hur som helst, och herrarna Lind och Winkler verkade rätt överens om att det här är en strid som kan komma att få stora konsekvenser för hela den svenska bokmarknaden inte bara just nu, utan även på sikt. Dessutom lyfte de en aspekt som jag inte tycker har framkommit så mycket i den debatt som förts, och det är Bonniers mer än någon annan förlagsgrupp har att förlora på om deras guldkantade avtal skulle försvinna, då de har betydligt fler ”storförfattare” som tjänar – och som kanske mer eller mindre kräver att de ska tjäna – stora summor pengar som inte kommer att vara möjliga att upprätthålla om avtalen försämras.

Att sämre avtal påverkar ett förlags ekonomi negativt är så klart inget som är unikt för förlagen inom Bonniersfären, men med så många stora elefanter på plats som drar verksamheten framåt, blir effekten större när förutsättningarna ändras.

Hur som helst – in och lyssna! Avsnittet är för övrigt det 50:e i ordningen, något av en milstolpe!

Permalink

Vinbärsdoft

Drygt fjorton grader varmt här i dag på seneftermiddagen. Därav uteskrivarpremiär på verandan, föregått av att jag grävde fram vårt dike vid gårdskanten, som när det flödar fritt stoppar trädgården från att omvandlas till en insjö under snösmältningen precis där lekstugan står. Ett något bökigt jobb då delar av dikesområdet ligger vid vinbärsbuskarna vars grenar böjs ner av snötyngden precis där jag måste gräva, men med lite svordomar, tålamod och ett par bra stövlar löser sig det mesta. Och när man är klar med eländet luktar man åtminstone vinbär.

Om bara det även kunde gälla bokskrivandet.

Permalink

Hellre egga än ägga

Turerna kring det här med Storytel och Bonniers har varit många under veckan, häromdagen battlade de olika sidorna bland annat genom debattartiklar hos Svensk Bokhandel, där parterna gjorde sitt bästa för att på respektive håll framstå som den som står på rätt fot i frågan.

I dag hade dock såväl Svensk Bokhandel som Boktugg läsvärda analyser om läget, som är värda att länka till. Dels en mer summerande kommentar av SvB:s chefredaktör PeKå Englund, och sedan en bredare analys av Sölve Dahlgren på Boktugg där han jämför striden mellan Bonniers och Storytel med den som väntas ske mellan Netflix och Disney när den senare ger sig in på streamingmarknaden i höst. Fin påskläsning på båda håll.

Låt oss nu bara hoppas att kombattanterna inte ägnar helgen åt att ägga varandra.

Permalink

Böjbar?

En gång i tiden teknikbloggade jag här i spalterna från tid till annan, något jag allt mer sällan gör. Det har inte funnits någon medveten orsak till det och det har inget med ett svalnande allmäntekniskt intresse att göra, utan det har bara blivit så.

Men med det sagt – detta är bara alltför häpnadsväckande och konstigt för att inte lyfta:

Det har snackats en hel del de senaste åren om den kommande revolution som böjbara skärmar ska medföra på mobil- och surfplatteområdet. Och Samsung har verkligen gått all in för att lyckas bli först ut med en produkt inom det här området, och har nu efter mycket ”visa men inte röra” de senaste månaderna till sist släppt iväg en första omgång recensionsexemplar av sin mobil/surfplattehybrid Samsung Galaxy Fold till amerikanska teknikjournalister.

Och det verkar banne mig som att i princip alla har fått problem med dem inom loppet av två dygn. En efter en har flera av USA:s mest välprofilerade skribenter inom det här segmentet i dag twittrat ut bilder på i princip helt förstörda skärmar. 9to5google har en bra summering.

Det rör sig heller inte om några uthållighetstester, utan bara normalt vardagsbruk. Och det verkar alltså gå helt åt skogen.

Samsungs varumärke fick sig en rejäl törn för några år sedan när ett antal av deras Galaxy Note-mobiler drabbades av svällande batterier som började brinna, vilket fick effekten att modellen totalförbjöds från att ens tas ombord på flygplan, vid varje säkerhetsomgång inför en flygning ropades det ut i högtalare att det var absolut förbjudet att ta ombord Galaxy Note 7-telefoner, och till sist blev Samsung tvungna att återkalla hela modellen.

Rent penningmässigt är inte det här lika illa eftersom telefonen inte ens börjat säljas ännu utan bara kan förbeställas (för närmare 2000 dollar…), men ur en PR-synvinkel kan det här komma att bli än värre. Böjbara skärmar skulle vara framtiden och Samsung – som är världsbäst på skärmteknik (även ärkerivalen Apple låter Samsung tillverka skärmar åt dem) – skulle gå i bräschen.

Och så kraschar allt, bokstavligen. Som The Verges Dieter Bohn uttryckte det i sin text: Yikes.

———

Uppdatering: Under natten kom Samsung med ett officiellt uttalande gällande debaclet. De ska dels undersöka problemet, och tycker delvis att teknikjournalisterna själva står att skylla då några av dem de pillat bort en skyddsfilm från skärmen (vilket man oftast ska göra från skärmar, men tydligen inte i just det här fallet). Planen är precis som tidigare att börja sälja hybriden, som alltså dels är en tjock mobiltelefon med skärm på 4,6 tum och dels en surfplatta med 7,2-tumsskärm, den 26 april i USA.

Kan bli spännande.

Permalink

Action

Jag har kommit att tycka att det är rätt roligt att skriva actionscener. I dag var det just en sådan dag, en biljaktsdag, och trots att jag var extremt trött, hade huvudvärk och därtill har blivit rejält snorig (dessa saker kan vara relaterade) var den en fröjd att skriva.

När jag tänker efter har jag nog faktiskt alltid gillat det, för det finns actionscener redan i min debut Dannyboy & kärleken, även om de var färre till antalet än de jag skriver nu.

Det är något med intensiteten, förmågan att lyckas få fram hastigheten, de inblandades osäkerhet och rädsla, och försöka skapa en känsla av att vad som helst kan hända, trots att man ofta i förväg kan ana sig till vad slutresultatet kommer att bli.

Jag säger inte att det är just det som är min supertalang. Men jag säger att det är roligt att åtminstone försöka.

Permalink

Söndag

Fullmatad dag med familjehäng, jobb på två biofilmer och en del skrivande insprängt i skarvarna däremellan.

Vackraste vårdagen hittills i dag med temperatur en bit över sju grader plus. Det kommer att bli rejält slaskigt på älven till påsk om det här ska hålla i sig, vilket det enligt prognosen ser ut att göra.

I morgon inleder jag påsklovet med att ta 06.40-bussen in till Kiruna för heldagsjobb, det kan helt enkelt inte undvikas.

Permalink

Torne älv x 2

Vi har familjen Crusoe på besök, och således är kinderna väderbitna efter två dagar på älven, i går promenerade vi upp till Joggis och åkte pulka, i dag åkte vi till stugan i Rovasuando och åkte en massa skoter, grillade parisare och pimplade (noll napp).

I morgon står barnmatiné på schemat där vi ska jobba, och jag borde försöka få en del skrivet.

Permalink

Bonniers vs Storytel, dag tre

I följetongen om ljudboksersättningarna och striden mellan Bonniers och Storytel var det i dag Bookbeats vd Niclas Sandin tur att bli intervjuad hos Boktugg. Föga förvånande hade han en helt annan åsikt än jag har gällande deras prissättning, och han dömde även ut Storytels ersättningsmodell (så kallad revenue share) som ”slapp affärsutveckling”.

Boktugg hade även en intervju med Mattias Lundgren på ljudboksförlaget Word Audio som blivit en av de största fristående aktörerna i Sverige. Även om han var noga med att poängtera att man så klart alltid vill ha ett bättre avtal än det man har, så var hans inställning till Storytel betydligt mer positiv – ”revenue share har funkat bra för oss” var kontentan.

Avslutningsvis kunde jag inte hålla mig från att lite skämtsamt posta nedanstående i kommentarstråden till Bookbeat-artikeln hos Boktugg på Facebook. För bara minuter efter att jag läst Sandinintervjun om Bookbeats ickeprisdumpning, dök följande två mejlutskick upp i min inkorg.

Femtio kronor billigare inom loppet av sex minuter. Om inte det är en prisdumpning vet jag inte vad som är det.

Permalink

Uttalar mig hos Boktugg om Bonniers vs Storytel

Klarar ju sällan av att hålla tyst i de häringa bokbranschdebatterna, åtminstone inte när det handlar om den digitala halvan av branschen. Så när Boktugg hörde av sig i dag med lite frågor om min syn på det här med Storytel och Bonniers, utvecklade jag lite av det jag skrev om i gårdagens blogginlägg. Här är artikeln som blev resultatet.

Permalink

Om striden mellan Bonniers och Storytel

Buller och bång i den svenska bokbranschen i dag, när Bonniers beslutat sig för att inte släppa några nya ljudbokstitlar till Storytel innan de kommit överens om ett nytt avtal. En stor sak i sig själv naturligtvis, men som genast ställdes på sin spets när det visade sig innebära att Forumstjärnan Camilla Läckbergs nya bok En bur av guld därmed inte släpptes för streaming hos Storytel i dag enligt plan, men däremot hos konkurrenten Nextory. Hos Bonnierägda tjänsten Bookbeat hade den förhandssläppts redan för någon vecka sedan.

I bakgrunden ligger det specialavtal Bonnierförlagen haft med Storytel, som gav dem rejält bättre ersättning för lyssningar än vad andra förlag fick (däribland Norstedts, som Storytel själva äger…). Detta avtal håller nu på att förhandlas om, och det är väl ingen vågad gissning att Bonniers inte är nöjda med att erbjudas ett avtal som mer ligger i linje med vad andra förlag får.

Jag tycker att det är jättesvårt att sia om utgången här. Storytel är så klart otroligt måna om att få tillgång till Bonniers nya titlar med tanke på att förlagsgruppen har många av de mest populära svenska författarna i sitt stall (tur att paret Kepler inte har något nära förestående i pipelinen, då hade det nog blivit härdsmälta hos Storytelabonnenterna), men Bonniers är å andra sidan också beroende av intäkterna som Storytel genererar till dem, och som överlägset största streamingaktör på ljudboksmarknaden är det nog inga små summor.

I kommentarerna från Bonnierhåll hos branschsajterna Svensk Bokhandel och Boktugg pratas det om att det inte bara är ersättningen man är oense om, utan även hur Bonniers titlar exponeras i Storytels kanaler (eller inte gör det, får man väl anta). Och det är klart, eftersom Storytel sägs ha varit tvungna att betala cirka 40 kronor per lyssnad Bonnierbok jämfört med cirka 20 kronor per lyssnad … ja, säg Norstedts- eller Piratförlaget-bok, är det väl inte omöjligt att de ibland valt att inte exponera Bonniertitlar utan i stället lyft fram andra förlags böcker eftersom det helt enkelt varit billigare att göra så.

Dock – och det här vill jag poängtera – jag har ingen aning om så är fallet. Som medlem i Storytels eget författarstall genom mina Storytel Original-ljudboksserier Virus och Smittad får jag erkänna att jag ibland tyckt det vara närmast tvärtom, jag har gnisslat tänder åt Storytels marknadsavdelning rejält några gånger när jag ansett att de inte promotar sina egenproducerade titlar tillräckligt utan bara pumpar ut annonser och puffar för redan bästsäljande böcker från Bonniers och dess likar…

Med bakgrund i det kan jag inte riktigt låta bli att känna lite surt sa räven över Bonniers argumentation här. Om det är så att de dels kräver ett bättre avtal än någon annan får och dels bättre exponering, får de nog få sympatier från övriga i Förlagssverige.

Visst kan man argumentera för att alla förlag borde få högre ersättning för sitt innehåll så att författarna i nästa led kan få bättre betalt. Men om det är vad Bonniers försöker åstadkomma här, har jag lite svårt att förstå hur de motiverar prispressen de själva drog igång i fjol på den här marknaden när de sänkte månadspriset på sin egen streamingtjänst Bookbeat till 149 kronor, jämfört med de 169 som Storytel, Nextory och Bookbeat tidigare haft som ”baspris” i ganska många år. Vill man få upp marginalerna så att ersättningarna kan ökas borde man rimligen arbeta för att priserna ska gå i motsatt riktning i stället, så att utrymmet för ersättningshöjningar växer. Under de år som ljudboksaktörernas priser legat still har exempelvis tv- och filmstreamingtjänsterna som Netflix, Viaplay och HBO Nordic stadigt höjt sina månadspriser och fokuserat på att konkurrera med innehåll i stället för lägsta pris, så varför Bonniers aktivt jobbat för att sänka marginalerna på ljudboksmarknaden är lite svårförståeligt.

Frågan är dock hur mycket eventuell badwill bekymrar Bonniers, i kraft av sin storlek har de ofta framstått som buffliga på senare år utan att det verkar störa dem nämnvärt.

Vad som däremot skulle kunna orsaka bekymmer är kanske om författare av storleken Camilla Läckberg och snart Fredrik Backman (vars nya Folk med ångest nu alltså inte kommer på Storytel om ett par veckor) tycker att det känns kymigt att bli brickor i det här spelet. Det är ju fullt möjligt att Bonniers kompenserar sina författare ekonomiskt för bortfallet att inte finnas hos marknadsledaren, men det kan ju också ge dessa författare en törn i relationen till sina fanskaror.

I kommentarstrådarna i den stora Snacka om ljudböcker-gruppen på Facebook är tongångarna i detta nu rätt hårda mot Bonniers (och faktiskt även mot Bookbeat, trots att de rimligen inte kan ha haft något med det här beslutet att göra). Dock bör tilläggas att gruppen administreras av Storytel och främst har Storytelabonnenter bland sina medlemmar vilket kan ge slagsida i debatten. Men samtidigt ÄR de allra flesta ljudbokslyssnare i Sverige just Storytelabonnenter, så att en majoritet av gruppens medlemmar tillhör det lägret är heller inte konstigt.

Nåväl, den som lever får se. Sista ordet är knappast sagt.