Post Format

Adlibris ointresse möjliggjorde fusket hos Boktipset

Intressant avslöjande hos Boktugg i dag, de går ut med uppgifter om misstänkt fusk på den Adlibrisägda sajten Boktipset.se, ett bokcommunity där användarna själva får sätta betyg på, recensera samt diskutera böcker. Betygen och recensionerna används därefter av Adlibris på sidorna för dessa boktitlar.

Inga definitiva bevis kan presenteras utan det verkar handla om misstänkt aktivitet kring vissa böcker och förlag, ett stort antal konton har registrerats under kort tid och gett vissa utvalda titlar toppbetyg, som sedan per automatik presenteras på Adlibris. Hos Adlibris är man tydligen medveten om problemet enligt vd Johan Kleberg, som säger till Boktugg att det pågår en diskussion internt om hur de ska komma tillrätta med problemet.

boktipsetdump

Det här är så klart pinsamt för Adlibris, och jag hävdar att det här är ett problem som har kunnat uppstå helt enkelt för att de i princip lämnat Boktipset vind för våg. Sajten verkar ha fått sköta sig själv under ett stort antal år, den ser i princip ut som den gjorde vid lanseringen 2009 och tittar man på Om-sidan så är den senast uppdaterad 2013, och den officiella bloggen har inte uppdaterats på 15 månader, några regelbundna inlägg har inte lagts ut sedan tidig höst 2014.

Det här har också noterats av de användare som trots allt fortsatt att använda Boktipset, i forumet frågade en användare en vecka före jul 2015 varför sajten numera verkade uppdateras så sällan, och 16 dagar senare kom ett svar (dock inte från någon som jobbar med Boktipset utan en annan användare) som löd: Sajten verkar totalt ha dött under 2015. Jag började dubbelregga allt jag läst 2015 på både Boktipset och Goodreads, men nu är jag enbart Goodreadsaktiv då den här sidan verkar tvärdöd. Tråkigt, för det borde finnas underlag för aktivitet.

Att sajter dör är inget problem i sig, men det blir självklart ett allvarligt problem när en sajt som är så eftersatt och därmed säkert också dåligt kontrollerad tillåts styra betygsättningen av böcker hos Sveriges i särklass största nätbokhandlare. Visserligen har inte Adlibris någon topplista som baserar sig på Boktipsetbetyg utan de har bara topplistor baserade på försäljning vilket innebär att man måste klicka sig fram till de här titlarna för att upptäcka att de har höga betyg, men det ger ändå dessa titlar en fördel.

Dessutom verkar det som att de här fejkkontona satt i system att ge annat de betygsätter låga betyg, vilket dragit ner snittet på dessa titlar. Detta har bland annat drabbat Kalla Kulor Förlag, vilket fått förlagets ägare Hans-Olov Öberg att överväga en polisanmälan, enligt Boktugg.

Hur ska Adlibris komma tillrätta med problemet? Ett sätt är så klart att ändra möjligheterna att skapa konton på Boktipset, och kräva exempelvis att man kopplar konton till sitt Facebookkonto, och inte som i dag bara kan registrera sig genom att ange ett födelsedatum, ett namn och en mejladress. Det är så klart inte ett vattentätt system det heller och det exkluderar människor som inte använder Facebook, men det skulle skänka en ny form av trovärdighet åt sajten, som i ljuset av detta kan vara välbehövlig.

Sedan är frågan om det ens finns en marknad för ett svenskt bokcommunity. När Boktipset lanserades 2009 var det ett projekt lett av Sigge Eklund som ägdes av Bonniers och TV4 tillsammans, men efter en lovande start (jag hade faktiskt själv en Boktipset-blogg under några månader 2010 för att marknadsföra mina böcker) verkar ägarna och Eklund ha tappat intresset och sajten fick tas över av (tillika Bonnierägda) Adlibris, som alltså inte heller verkar ha gett den någon kärlek under överskådlig tid. Jag kan inte se att det skulle kunna ha någon annan orsak än att de anser att det kostar för mycket pengar att lägga resurser på tjänsten i jämförelse med vad den ger dem tillbaka.

Innebär detta spiken i kistan för Boktipset? Jag hoppas inte det, för dem som faktiskt använder tjänsten verkar hängivna. Men innan Adlibris fått ordning på det här med fejkkontona bör de starkt överväga att stänga av kopplingen till sin nätbokhandel.

PS. Adlibris vd Johan Kleberg påbörjade i går en två veckor lång sejour som gästbloggare hos Svensk Bokhandel. Ska bli spännande att se om han tar upp den här frågan där. DS.

UPPDATERING: Nu har Johan Kleberg på Adlibris gjort just detta.

5 kommentarer

  1. Jävligt intressant. Veropen måste helt enkelt komma från de stora och mellanstora förlagens ägare och författare. De som har gräddfil. De som mer eller mindre har monopol. Karteller. De som håller den fysiska bokhandeln i ett järngrepp, livsmedelskedjorna, innehar ensamrätt på tevesofforna och dribblar med journalister och andra recensenter. För att inte nämna flirtar hejvilt med bokbloggarna.

    Nej. Låt den lilla fågeln någonsin få flyga.

    Reply
    • Jag tycker det här om något är att “dribbla” med förtroende. Svaret på frågan om hur små aktörer ska kunna nå fram i bruset kan inte vara att det ska ske genom manipulation av läsarbetyg, särskilt inte manipulation som därtill verkar ha drabbat andra negativt.

      Reply
  2. Vad är manipulation? Hur definierar du det? Jag skulle hellre benämna det gerillamarknadsföring (om vi nu pratar fejkröster).

    Jag undrar:

    Om man vid ett stort förlag, ponera några hundra författare, betygsätter varandras böcker (“hjälper varandra”). Är det ok? Om man har många vänner som har satt höga betyg på ens debut, trots att alla inte läst den och att en del av dessa inte heller tyckte den var särskilt bra. Är det ok? Om man har en stor släkt som ger ens bok höga betyg, trots att ingen tyckte den var bra. Är det ok? Ja, jag kan hålla på hur länge som helst. Att gubben GW sitter i direktsändning och hyllar sina två agentkollegor, Motte och Lapidus (som jag skrev, kollegor från samma agent, Salomonsson Agency). Är det ok (jag tror inte att GW innerst inne tyckte böckerna var något vidare, men både du och jag vet och förstår vad hans utspel gav i antal sålda böcker för Lapidus och Motte)? Att de flesta författare från de stora och mellanstora förlagen har ensamrätt på tevesofforna, trots att deras böcker många gånger är undermåliga. Är det ok? Att många av de etablerade författarna har en oskriven pakt att hylla varandra (prata om bra reklam när man hyllar varandra i teve). Är det ok (trots att man inte läst boken)? Eller rättare sagt rättvist. Att internetbokhandlarna, inte minst Adlibris, ständigt exponerar de stora och mellanstora förlagens böcker. Det är ju samma författare år ut och år in i deras julkampanjer, ja i samtliga kampanjer. Är det ok?

    Vad jag tror du måste göra är att försöka se detta ur ett djupare perspektiv. Det är lite som att gnälla över tioåringen som för första gången pallade äpple medan de stora företagen och politiker dribblar med ofantliga summor skattepengar.

    Att små förlag ska nå fram i bruset är en utopi som inte ens du kan tro på. Det räcker inte ens med att skriva en potentiell bestseller. Du måste ha draghjälp. Sådan hjälp som de stora och mellanstora förlagens författare ständigt får genom att sitta i direktsändning i teve och hylla varandra. Det benämner jag manipulation. Inte minst för att dessa författare är förebilder för många läsare.

    Reply
  3. Håller med ovan talare. Har själv en vän som har jobbat på ett stort förlag. Förlaget gick ut med att de sålt 100 000 böcker av en författares titel så var det 10 000. Det måste ju vara manipulation av det större slaget.

    Tack för ordet.

    Reply
  4. Om Adlibris hade någon som helst IT-kunnig personal kvar och ett intresse för att sälja böcker hade det varit möjligt att särskilja mellan recensioner som getts av personer som köpt boken och fejk-konton. På t ex Amazon står det om recensionen är av en verifierad köpare eller ej. (Sen brukar jag läsa och ibland även köpa böcker som dissats när det av recensionen framgår att vad recensenten ogillar är precis vad jag älskar att läsa = dåliga recensioner kan också sälja böcker).

    Efter ett antal liknande debatter i USA de senaste åren (sök på sock puppet om ni är intresserade) kan man konstatera att läsarrecensioner kan fungera utmärkt när a) konsumenter lär sig lämna recensioner regelbundet, och b) tillräckligt många verifierade kunder lämnar recensioner, och c) bokköpare lär sig tolka kundrecensioner.

    Om man inför verifierade köp måste förlagen initialt ha råd att köpa rätt många böcker för att kunna garantera toppbetyg men efterhand tar läsaromdömena ändå alltid över. ‘Sanningen’ kommer fram. Förlag/PR-firmor kan manipulera ett första intryck, men inte ett beständigt. Om inte läsare av kött och blod gillar boken toppar den och försvinner sen snabbt. (Förutsatt att en sajt som boktipset.se är en aktiv och organiskt växande bokköparsajt och inte en sandlåda för förlagen). Med eböcker är en bok för evigt, inte för det år en tryckt bok möjligtvis överlever i en fysisk bokhandel eller de 6 månader ett förlag möjligtvis budgeterat för marknadsföring.

    Förlag världen över har inte fattat digitaliseringen. De svenska näthandlarna har inte fattat vidden av de förändringar digitaliseringen medför. Läsare har inte fattat digitaliseringen ännu. Men läsare lär sig först. Det räcker med en dåligt bok med toppbetyg. Ge systemet lite tid, men först och främst: Vakna Adlibris.

    Reply

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.