Post Format

Ord och inga visor från Adlibris vd

En sak som är bra med semester är att det äntligen finns tid att läsa de tidskrifter som dimper ner i brevlådan hemma och ständigt är ett dåligt samvete som stressbläddras igenom i vanliga fall. Jag såg några intressanta saker i den långa artikeln om Adlibris i senaste Svensk Bokhandel, där nya vdn Johan Kleberg är befriande ärlig och frispråkig gällande främst den digitala bokutvecklingen i Sverige:

• Han säger om e-böcker att Det är klart att en nyhet inte kan kosta mer än 99 kronor. Adlibris kunder verkar hålla med, på Adlibris Mondos topp 30 för e-böcker finns i detta nu blott två titlar som kostar över hundralappen. Det är svårt att se i vilken utsträckning de låga priserna beror på rean, till skillnad från Adlibris rea för fysiska böcker så verkar de inte skriva ut om en titel ingår i rean i ljud- och e-boksavdelningen.

• Att förlagen har ett stort ansvar i att e-böcker i Sverige inte tagit fart är Kleberg tydlig med. Han säger visserligen att det är ett kollektivt ansvar – Adlibris har inte lyckats driva marknaden – men sedan skräder han inte orden: Förlagens prissättning gör att man blir rasande. En sjuåring kan lista ut att det är billigare att producera en e-bok än en tryckt bok. Då är det ondskefullt att inte ge en del av den marginalförbättringen till kunden.

• På tal om Mondo så är Kleberg inte direkt överdrivet positiv över deras digitala avdelnings utveckling. På frågan om hur Mondo funkar i dag, svarar han: Mycket sämre än Storytel, som på något sätt är jämförelsepunkten. Men Mondo är okej. Precis som Letto. Det är okej.

• Adlibris hoppas sälja mellan 10 000-15 000 exemplar av nya läsplattan Letto Frontlight under året. Det är första gången jag sett dem nämna en någorlunda konkret siffra. Jag har fortfarande inte fått arslet ur och skrivit ihop min recension. Min absoluta ambition är att göra det innan Mexikovistelsens slut.

Artikeln är väl värd att läsas i sin helhet.

2 kommentarer

  1. Rune Lindström

    19/03/2015 @ 23:48

    Hej,
    Håller med dig om prisskillnaden mellan papper och digitalt. Vet ej vad den är just nu ex.vis på DN. Men har tankar på att lämna min papperstidning för en lägre kostnad och dessutom slipper jag många turer till pappersåtervinningen.

    Har framför mig en faktura från Adlibris/Klarna på 44 kr inkl. 25% moms för en e-bok ”Kapitalet i det 21:a århundradet” T.Roines svenska variant av Pikettys bok.
    Vet ej om det var en tillfällighet att jag kunde köpa denna rea-ebok via Adlibris. Tycker de kan lägga ner Mondo. Låt detta försvinna in i Adlibris.
    När jag tidigare försökt köpa e-böcker på nätet via Mondo, så ville de ha mitt kontokort som gisslan. Vill betala direkt (internetbank) eller med faktura.

    Skulle köpt en Letto i december, men slut då. Blev en Paperwhite 2, så nu svär jag över hur jag via Calibre och e-post skall kunna få in mina böcker i Amazons moln. Konverteringen till rätt format är ganska enkel i Calibre, som har många för mig ännu okända finesser.

    Önskar mig egentligen en läsplatta med Android, så jag kan köra min app Moon+ Reader Pro. Har mina böcker i Dropbox och läser även på mobil och surfplatta. Ofta på mobilenm, eftersom det i appen finns så många möjligheter att ställa in för bästa läsbarhet – för mig.
    Rune Lindström
    Efter dagens gårdagens händelse i Göteborg, så kan man ställa frågan; varför resa till Mexiko?

    Reply
  2. Pingback: I Kulturnytt om e-boksmomsen | Daniel Åberg – Författande, bokbransch, teknik och småbarnsliv

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.