Nej, alla kan inte bli författare

Provbeställde ett par böcker från Linda Skugges och Sigge Eklunds Vulkan för att se hur det fungerar. Beställningen gick iväg den 13 februari, och när jag kom hem från Kiruna i går hade de kommit. Dryga tre veckor tog alltså beställningen, det var torsdags- och fredagsposten som väntade innanför dörren.

Jag köpte två böcker, som vid beställningstillfället låg på listan bland deras tio mest sålda – båda ligger för övrigt kvar där än. Kostnaden blev 233 kronor inklusive frakt för sammanlagt ungefär lika många sidor.

Det första som slog mig när jag öppnade den ena boken var att den var felnumrerad. Alla som läst det klassiska numret av Bamse där Skalman stoppar en ond Krösusplan genom att utmana honom att lägga en sedel mellan sidan 23 och 24 i en bok vet vad jag talar om. Well guess what, nu skulle Krösus – som i serien febrilt letar igenom en bokhylla men aldrig lyckas hitta någon lämplig titel – inte ha några som helst problem att göra bilparkering av hela Bamsebygden som jag har för mig att vadet gällde, för här sitter de jämna siffrorna på högersidan. Jo, jag vet att det väl är något som 90 procent av mänskligheten aldrig ens tänkt på, men mig ger det en känsla av amatörism. Innehållet då? Tja, den verkar rättstavad och korrekt, även om typsnittet som valts förstärker intrycket av billigt producerad pamflett från tidigt 90-tal.

Den andra titeln har sidnumreringen rätt, men efter att ha öppnat den på måfå, läst tre-fyra rader och hittat både korr- och syftningsfel kändes det som att läsningen inte skulle bli mer långrandig. Även här har ett typsnitt valts som förstärker känslan av broschyr och inte bok.

Produktionskvaliteten på böckerna då? Tja, de är limbundna med mjuka pärmar i ett format som påminner om det som på Forum kallades “lilla romanen” om jag inte minns fel, det vill säga ungefär samma storlek som min egen roman hade som inbunden, de exakta måtten är 210 gånger 150 millimeter. Det är inget fel på kvaliteten, men själv hade jag föredragit riktigt pocketformat (178 gånger 110) när det ändå bara går att få böckerna med mjuka pärmar. Nu blir det mer som att de försöker efterlikna “riktiga” böcker men inte lyckas.

Det här är inte tänkt som en fullödig utvärdering av Vulkan, jag köpte två slumpvis valda titlar vilket knappast ger en rättvisande bild av verksamheten. Men ändå – det finns en orsak till att förlag betalar förläggare och redaktörer för att välja ut samt slipa de produkter som publiceras. Att vara förlagsredaktör är ett hästjobb – mängden rödmarkeringar och ändringsförslag min redaktör hade efter att ha läst mitt “Dannyboy”-manus i den andra redigeringsvändan gav exempelvis min egen uppblåsta person ett av livets mest grandiosa pyspunkor – och jag får ändå betalt för att skriva korrekt svenska dagarna i ända på mitt arbete.

Om 5 minuter kan du vara publicerad författare skriver Vulkan på sajten. Mm, publicerad blir du väl, men knappast författare.

12 reaktioner till “Nej, alla kan inte bli författare”

  1. Publicerad blir man, det är sant. Och man blir författare, för det är man om man skrivit en bok. Frågan är väl snarare om man blir en BRA författare. Det är väl där förlagen och dess redaktörer kommer in i bilden.

  2. Jag är ju egentligen inte för det här med att skilja på att vara författare och att skriva böcker, men nej, jag tycker faktiskt inte att man är författare bara för att man har skrivit en bok. I sånt fall är ju alla med ett manus i byrålådan författare så länge det finns både början, mitt och slut på det, och det tycker jag är att förringa författarbegreppet.

    Är jag då själv författare? Tja, nja, jag vill ju gärna tycka det, men bekväm med epitetet kommer jag inte att bli förrän jag fått ut bok nummer två på marknaden.

  3. Kan bara hålla med. Det finns tilräckligt med skräp i bokhyllorna och nu skall de nerlusas med böcker som inte ens har gått igenom korrektur eller en lektör. Tycker det är pinsamt att använda ett “gott syfte” i att hjälpa önskedrömmare att ge ut sina böcker utan att ge konstruktivt stöd och hjälpa dom utvecklas eller helt enkelt nobba vissa och ha respekt för köparna/läsarna…
    Mao. är tänkandet helt i syfte med att tjäna pengar på en numera ganska så lukrativ branch. Men detta liknar mer och mer “lycksökeri”…
    Har du förövrigt sett de avtal som författarna klickar OK på? Antagligen utan att läsa…Kära någon…

    Tack för ordet
    D2

  4. Ska jag tolka kritiken som att den främst är riktad mot att det saknas en urvalsprocess och en textgranskare?

    I så fall borde det väl locka frilansande redaktörer?

    Men å andra sidan…

    För egen del tror jag att det handlar mycket om varumärke.

    Står det “Stora förlaget AB” på boken, så borgar det (kanske) för kvalitet.

    Vulkan kanske främst ska ses som en intressant teknisk plattform. Sen bör det finnas alternativa sätt att använda den på. Varför inte som ett förled till förlagen? Dvs de bästa böckerna på Vulkan får audiens hos förlagen?

  5. D2: Jag kanske är blind och oinsatt men jag förstår inte vad det är i deras avtal som skulle vara suspekt? Det viktigaste är väl att man fortfarande äger rätten till det verk man lägger upp, och det gör man ju. De ekonomiska villkoren kan man väl diskutera, men jag tycker inte det ser oskäligt ut.

    rbrt: Som teknisk plattform är Vulkan jätteintressant och den kommer säkert att utvecklas så att det blir möjligt att publicera såväl inbundna som “riktiga” pocketböcker vad det lider, så all heder för att de drar igång det.

    Och nej, jag efterlyser inte en urvalsprocess, vill folk publicera sina alster där ska de så klart få göra det, men jag vidhåller att man inte blir författare per automatik bara för att man publicerar en bok. Det må låta lite elitistiskt, men jag tycker att det är ungefär samma sak som att hävda att jag är snickare bara för att jag har sågat, hamrat och sandpapprat en pall som det går att kliva på utan att den brakar ihop.

    Just författartermen är ju lite mer komplicerad eftersom det inte finns någon officiell hantverksutbildning man måste gå för att bli certifierad (och även Författarförbundets krav för medlemskap är väl numera en smula luddiga om jag är rättinformerad), så ett visst mått av godtycke lär det ju alltid finnas, men jag tycker inte att man ska urvattna begreppet i onödan.

    Och dyker det upp något som är jättebra på Vulkan som de stora förlagen vill ha, kommer de så klart att försöka sajna personen i fråga. Men jag tror ändå att det är väldigt ovanligt att något som är tillräckligt bra för att publiceras “på riktigt” får nobben, om man är ihärdig och skickar sitt manus till ett tillräckligt stort antal förlag. Okej att man kan råka hamna hos fel lektör hos ett enskilt förlag och få en orättvis läsning, men inte hos alla.

  6. Jag måste hålla med i hyllningen av redaktörer på förlagen för att boken ska bli en Bra Bok. Och inte bara i fråga om stavfel och syftningsfel, utan framförallt i fråga om innehållet. Det är väldigt svårt att redigera sig själv, och då tyckte jag ändå jag var hyfsat bra på att bedöma texter pga mitt jobb som lärare. Men icke. Mina redaktörer har kommit med tjugo gånger bättre kritik än vad jag nånsin skulle lyckas ge.

    Det är verkligen en enormt stor skillnad på ett manus före och efter proffs-redigering, och det är det som gör mig skeptisk till egna förlag och vulkan. Jättebra att folk kan ge ut sina texter hur och när dom vill, men… Det är INTE bara ett varumärke man får när man blir antagen på ett stort förlag, det är ett helt maskineri som arbetar för att göra texten så bra den kan bli. Och det är inte så lite, det.

  7. Jag ska försöka förtydliga vad jag menade. Det blir lätt rumphugget när man svarar i en liten svarsbox på en blogg.

    Egentligen menar jag mervärde.

    Dvs att de stora förlagen främst tillför ett mervärde i form av sitt varumärke.

    Låt oss anta att vi har ett råmanus av hög kvalitet, en suverän förläggare, så är det ändå skillnad i det värde som förlagets logotyp tillför. Även Bonnier ger ju ut mindre bra litteratur, så det är inte nödvändigtvis synonymt med hög kvalitet. På omvänt sätt: många små förlag ger ut bra litteratur.

    För att sticka ut hakan tror jag att det är det enda som de stora förlagen kan konkurrera med på längre sikt.

    Alla kostnader kring produktionen sjunker, tekniken blir enklare, det finns andra som kan marknadsföring bättre (marknadsföring outsourcas väl redan till viss del?), det dyker upp alternativa förlag med hög redaktionell kvalitet osv. Men kvar har de ändå varumärket, kanske det viktigaste, som står för en kvalitetsstämpel, något förtroendingivande i köparens ögon.

    Jämför gärna med klädesmärket Tommy Hilfiger, som inte har någon egen produktion, de stämplar bara på loggan och tillför på så sätt ett högre värde. Kanske ingen klockren jämförelse, antagligen bättre att jämföra med skivbolagen.

    Vem vågar påstå att Sony eller någon annan drake nödvändigtvis står för högre kvalitet än, låt oss säga Robyn och hennes Konichiwa Records?

    Jag tror att det bara är en tidsfråga tills vi får en motsvarighet till Robyn eller Radiohead inom bokbranschen. Eller en Stephen King i Sverige? (som släppte en bok via nätet)

    Här finns en annan intressant aspekt: Robyn, Radiohead och King har redan ett eget starkt varumärke. Det kanske är det en förutsättning – att producentens/författarens varumärke är starkare eller åtminstone lika starkt som skivbolagets/förlagets?

    För att återknyta till Vulkan, så tror jag med andra ord att de skulle tjäna på att knyta upp någon etablerad storsäljande författare. Istället för som nu, att de tycks öka samarbetet med redan etablerade förlag, vilket snarare ger en känsla av att förlagen släpper sin B-litteratur via Vulkan.

    Jag vill med andra ord inte på något sätt ringakta redaktörers och förläggares hästjobb – snarare tvärtom. Jag tror bara att kompetensen även finns på de mindre förlagen. I vissa sällsynta fall tror jag även att författaren kan sitta inne med samma kompetens.

    p.s. Jag tror inte heller, som du Daniel, att alla kan bli författare.

    p.s.2. Om jag någon gång i framtiden mot all förmodan skulle få förslag från förlag A och B och A är ett av de större, så skulle jag antagligen välja A.

  8. Apropå det här med kvalitet på Vulkan.

    En bekant till mig – som enligt mig är en skicklig novellist, har gett ut en novellsamling via Vulkan.

    https://www.vulkan.se/Preswriter.aspx?ItemID=4762

    Novellsamlingar sprutar inte ut från förlagen och jag tror att det händer att de missar bra material.

    (sorry, nu ska jag inte spamma din eminenta blogg mer)

  9. Det finns visst bra böcker på vulkan på läromedels avdelningen hittar ni till exempel en bok om livslångt lärande. Denna bok om hur man lär för livet skulle lika gärna ha blivit publicerad på ett förlag. Förlag tänker inte på nyttan av en bok utan snarare hur lönsam de tror att den kommer att vara. Så visst kan du hitta mycket bra böcker på vulkan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *