Post Format

Ge mig en riktig ljudpocket tack

Jag var lite slarvig med att följa nyhetsläget när jag var bortrest. En sak jag slarvade med var Bonniers lansering av ljudpocketar. Jag skummade nyheten, höjde på ögonbrynet, sa det var väl en bra tanke till mig själv på kammaren i Harlem, och tänkte inte mer på det.

Men så läste jag senaste Svensk Bokhandel på jobbet i går. Och såg vad det verkligen innebar. Jag skvätte kaffe över halva skrivbordet. De ska ju ta 150 spänn för ljudpocketarna! Vafalls! Är de tokiga!?

Okej, nog med utropstecken. Men ärligt talat, hur tänker de? Det är ju … ja, nästan lika hutlöst dyrt som originalen. I ärlighetens namn har jag visserligen aldrig förstått vilka som betalar över 300 kronor för en ljudbok heller, vilket de oftast kostar när en titel är ny, men ändå.

Ljudpocketarna ska enligt vår artikel i ämnet levereras i ett något enklare utförande än den “vanliga” ljudboken, och titlarna ska vara lite äldre enligt vanlig pocketmodell. Med enklare utförande antar jag att de menar någon sorts billigare papp till förpackningen som ska utstråla pocketkänsla, till skillnad från originalutgåvans digibox som det står i SvB:s text, som tyvärr inte finns på nätet ännu.

Men om vi bortser från det här med pocketarna för ett ögonblick – varför är ljudböcker generellt så dyra? De borde ju rimligen inte kosta mer att producera än en normal musik-cd, tvärtom borde det vara billigare eftersom det enda som krävs är en inläsare och en ljudproducent. Okej att inläsningstiden är längre (en normal bok ligger väl på runt 500 minuter gissar jag), men det är väl ingen som tror att ett band går in i studion och sätter sin skiva på 45 minuter heller. Nej, min gissning är att studiotiden för en ljudbok i normalfallet är kortare än i fallet med musik.

Men försäljningspriset på en ljudbok ligger ändå på cirka 300 kronor. Varför? Materialkostnaden? Kanske – det kostar säkert en slant att trycka, paketera och distribuera 19 cd-skivor till en enda Stieg Larsson-tegelsten, vilket jag skrev lite om förra sommaren. Men varför säljs ljudböcker i sånt fall i det antika formatet när det är standard sedan länge att cd-spelare kan spela upp så kallade “mp3-cd”-skivor också, där hela inläsningen utan problem får plats på en enda vanlig cd? Det känns nästan som att bokbranschen med flit levererar en onödigt komplicerad produkt för att kunna ta ut ett överpris. Eller tror de att kunderna inte vågar köpa böckerna om de inte levereras “som vanligt”, det vill säga som “vanligt ljud”? Kanske, men jag tror att de i sånt fall har fel.

I min värld borde alla ljudböcker levereras digitalt och kosta lika mycket som ett musikalbum gör på itunes, alltså runt 90 kronor. Vill man ha den tillsänd sig som fysisk skiva i enkelt pappfodral (likt sådana som cd-singlar brukade säljas i när det begav sig) tillkommer en kostnad på 20 kronor. När det är dags för den fysiska boken att ges ut i pocket ett knappt år senare, sänks priset även på ljudboken till en femtiolapp. Då kan vi börja prata ljudpocket.

10 kommentarer

  1. I stort håller jag med dig, det är ruskigt dyrt med 300 spänn för en ljudbok, men jag är rädd att priset aldrig kan komma ner på 50 spänn (om man inte kan ladda ner den från nätet, vilket i sig är en lysande idé). Det som kostar när man gör en ljudbok är följande: rättigheter till materialet, royalty till författaren, inläsarens lön, studiokostnad, ljudtekniker (som även mixar och mastrar), redaktörskostnader, material och frakt…även om man gör hela tryckningen i Kina så blir det dyrt så 150 spänn är inte orimligt.

    Ja, hur som helst jag är enig med dig om att det är dyrt!

    Reply
  2. Att köpa dem digitalt och direkt ladda ner från nätet som mp3-fil går ju redan nu från rätt många sajter, däribland från Adlibris och Ljudboken.se. Och visst, kanske är det som du skriver svårt att komma ner till mindre än 150 kronor för fysiska produkter (musik-cds säljs ju från ungefär den nivån också), men flera mindre skivbolag har ju börjat sälja sina skivor digitalt för runt 80-90 kronor, kolla in Klicktrack till exempel, och klarar de det så förstår jag inte varför inte bokförlagen skulle klara det. För även med de saker du räknar upp så ser jag egentligen ingenting som motiverar att priset skulle hamna över den för att spela in musik.

    Dessutom har ju bokförlagen, eller ljudbokförlagen då, en sak som är till deras fördel jämfört med skivbolagen – nämligen att de inte borde behöva lägga särskilt mycket pengar på marknadsföring, deras produkt åker ju snålskjuts på marknadsföringen av den “riktiga” boken, inbillar jag mig.

    Reply
  3. Lustigt, just Klicktrack var en av de länkar jag ramlade över efter att jag skrivit kommentaren, bara för att jag blev så nyfiken på vad det fanns för utbud på nätet.

    Jag är lite hågad att ta reda på vad det kostar att producera och ge ut en ljudbok, bara för sakens skull, så jag ska kolla med lite kontakter. Jag vet att musiksagor (alltså sådana som man som lite lyssnade på tillsammans med en bok (du vet “när du hör det här ljudet är det dags att vända blad”) kostar mellan 12-15 kronor att producera, men frågan är om det är jämförbart med en romanproduktion?

    Reply
  4. våren 2007 lanserade Ljudboksförlaget HörOpp! Cd-pocket. Vilket är mp3-ljudböcker i pappficka. Idag ligger dess på 79 kronor ut till kund hos Adlibris.

    Reply
  5. Pingback: Daniel Åberg » See you at the other side of nödrimmen

  6. Pingback: Daniel Åberg » DJtv #10 – Ljudboken som vägrade lyfta

  7. Pingback: Daniel Åberg » Ljudböckerna, inte en repris men nästan

  8. Pingback: Daniel Åberg » Unni Drougge, ljudboken och jag

  9. Pingback: Daniel Åberg » Har jag nu fått en riktig ljudpocket?

  10. Pingback: Daniel Åberg » Dags för bokbranschen att sluta mobba mp3-boken

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.