Om Spotify och världsherraväldet

Jo, Spotify är roligt och bra och kommer säkert att bli en finfin musiktjänst. Men hur är det egentligen, bryr sig någon om programmet utanför Sveriges gränser ännu?

Anledningen till att jag undrar är de här otroligt torftiga tioitopplistorna de har. Den svenska låttoppen är i skrivande stund identisk med den internationella, frånsett att “Womanizer” med Britney Spears ligger femma på den svenska och “Disturbia” med Rihanna sexa, på den internationella är det omvänt. Även på de enskilda internationella marknaderna ser det lite mysko ut – Tysklands populäraste Spotifylåt är för tillfället är Anna Ternheims “What have I done”, i Storbritannien är nio av tio låtar från Kings of Leons senaste album och i Italien är tio av tio från Bruce Springsteens “The river”. Okej, kanske är Anna Ternheim verkligen så stor i Tyskland och vi vet bara inte om det och det rör sig inte alls om att det är svenskar boende i Tyskland som ligger bakom att det ser ut som det gör, men den brittiska och italienska listan ger känslan av att en enskild användare testat en ny tjänst genom att spela en favoritskiva och sedan lämnat den därhän.

spotify.jpg

Självklart förstår också jag att det tar tid att bygga upp ett varumärke och företaget har i Sverige haft enorm medial gratisdraghjälp genom att vara svenskt och Stureplanshippt – jag skrev själv en nöjesnotis om den publika lanseringen som kablades ut över hela landet – men ändå, är Spotify i dagsläget den frälsare som vi alla verkar vilja att den ska vara?

Dessutom tycker jag verkligen att de måste ta och fixa några fler naturliga ingångar så att man upptäcker ny musik. Någon sa – kanske var det Fredrik – att Spotify inte har någon ambition att bli ett socialt medium och därför kan man inte dela ut sina spellistor och tipsa om musik och sånt i själva programmet utan måste gå till utomstående sajter för det. Men som det är nu, med miljontals potentiella låtar under fingrarna, finner åtminstone jag mig själv ofta sittandes med just Anna Ternheims “What have I done” i lurarna eftersom jag inte kan komma på vad jag vill lyssna på när ingen tipsar mig om en riktning. Det faktum att Spotifys tio i topp-lista nästan sett identisk ut i en månad skvallrar om att många beter sig på liknande sätt. Och vad ska vi då med miljonutbudet till?

10 reaktioner till “Om Spotify och världsherraväldet”

  1. Nu fick jag trixa runt lite i Spotify för första gången igår (nej jag har inte fått nåt eget login. HARKEL.), och jag tyckte att det verkade asbra.

    MEN.

    Det kommer ju inte uppnå world dominance och ersätta musik som lagras på hårddisken förrän en lösning som även inkorporerar portabla musikspelare presenteras. Spotify i mobilen. Då kan iTunes hälsa hem.

  2. @Josefine: Spotify jobbar såklart med en mobiltjänst (de sökte bland annat mobilutvecklare på sin sajt förut), så det är nog bara en tidsfråga.

    @Daniel: När det gäller topplistorna så tror jag att likheten mellan olika länder beror på att det än så länge mest är svenskar som använder tjänsten, även utomlands. Men det är en helt obekräftad hobbyteori jag har. Spotify har ju trots allt avtal i sju länder eller vad det är. Och de har säljrepresentation i flera av dem.

  3. Visst måste det väl komma en mobil variant inom relativt snar framtid, men jag tror att ett väl fungerande sådan ändå är en utopi i dagsläget med tanke på hur svajigt 3G-nätet ofta är kombinerat med mobilernas låga processorkraft. Den “vanliga” versionen fungerar ju visserligen väldigt bra med 3G-dong, men en dator har ju mycket bättre processor, och kan därför buffra i förväg på ett helt annat sätt, inbillar jag mig utan att veta ett dyft om hur deras teknik är byggd.

    Och när det gäller topplistorna tycker jag faktiskt att de borde ta bort de nationella varianterna så länge de ser så taffliga ut som de gör. Bättre att satsa på en gemensam med fler låtar, topp femtio eller så. En lista med tio låtar där hälften konstant verkar vara Coldplay – nja, det ser inte så lockande ut.

  4. Tjohoo! I’m IN – tack vare en ädel riddare och hans vita Mac-springare!! Jag ska fiffla runt lite mer i Spotify och återkommer med en begåvad teori om hur allting ligger till.

    Visst är Spotify i mobilen antagligen bara en tidsfråga. Men, som Daniel säger, här hänger ju inte allt bara på Spotify. Man måste ju ha monstertäckning för att allt ska funka smooth (väl). Det får ju inte under NÅGRA som helst omständigheter hacka. Dessutom måste obegränsat med nedladdade megabytes (till fast pris, of course) vara standard.

  5. Ja, allt handlar väl om hur lång fram man vill titta. Idag håller jag med om att både täckning och abonnemangsupplägg kanske inte talar för att en mobil variant kommer att ta över hela marknaden. Men flatrate på datatrafik kommer att vara standard inom bara 1-2 år skulle jag tro. Och när det gäller 3G-täckning så kommer det också att förbättras i takt med allt fler tjänster ställer kravet på ständig uppkoppling från mobila enheter.

    Så mitt perspektiv är 1-2 år framåt i tiden. Inte mer. Inte mindre. 🙂

  6. Klart det är intressant utanför Sverige. Tror du bara svenskar gillar bra lösningar? Hade över en polare från utlandet som direkt nappa på idén och har tjatat på en invite från mig sen dess.

  7. Vad jag kan se skriver jag ingenstans i mitt inlägg att Spotify inte skulle vara intressant för en internationell publik. Däremot pekar jag på att det hittills mest varit svensk publik och media som uppmärksammat det, eftersom företaget är svenskt.

  8. I alla artiklar jag läst om Spotify har vad jag vet INGEN märkligt nog nämnt den etablerade amerikanska motsvarigheten Rhapsody.

    Eftersom Rhapsody tjänsten är exakt likadan som Spotify vad jag förstår (1) jag är i USA och Spotify låter mig inte bli medlem, och 2) i alla fall om man betalar – gratis-versionen är bara 25 låtar per månad) så verkar ju åtminstone den amerikanska marknaden vara rätt dödfödd. Rhapsody tillåter dessutom att man laddar ned låtar till sin mp3-spelare (inte alla, men många) och kan spela dem där så länge man är prenumerant.

    Jag prenumererar på Rhapsody och är mycket nöjd (fungerar dessutom via TiVon så jag kan spela musiken via stereon hemma utan att koppla in datorn till den).

    Om Spotify lyckas bättre än Rhapsody tack vare gratisversionen återstår att se,men varför någon i USA skulle vilja betala för Spotify när Rhapsody erbjuder mycket mer bekvämlighet vet jag ej.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *