Post Format

Ajour ajour

Jahapp.

Av den senaste tidens mest omtalade nya grej bland delar av folket inom sociala medier-svängen blidde det alltså en gruppblogg enligt samma modell som exempelvis Bokhora och Weird Science framgångsrikt odlat de senaste fem åren. Den här gången ska det dock om jag förstått det rätt handla om nyheter och nätet, inte litteratur eller tv/film.

Fotnot: Med det menar jag inget annat än att bloggen består av ett antal mer eller mindre redan profilerade skribenter som handplockats för uppgiften. Inga jämförelser i övrigt.

Än så länge är det ju inte direkt så att man trillar av stolen av hänförelse inför Ajour. Sajten är rätt intetsägande i utformningen, men lär väl utvecklas med tiden. Att bloggen inte bjuder på hela inlägg på startsidan tycker jag är ett kardinalmisstag, har man valt att ha en enkel rakt upp och ner-blogg tycker jag att man bör följa “mallen” för det hela vägen. Att inläggen inte är kapade vid läsning i rss-läsare får dock ses som ett plus i sammanhanget.

I övrigt finns väl inte så mycket att säga ännu, sajten måste ges tid att finna sin plats och ton innan den dissekeras.

Jo, just ja! En del blev störda i förmiddags över att Hej Sonjas dissiga (och sedvanligt välfunna) videoinlägg om Ajour från förra veckan visade sig vara en del i lanseringskampanjen, hon presenterades i dag som ett easter egg som redaktionens medlem nummer åtta. Jag kan hålla med om att det inte var helt lyckat. Att Sonja säkert var ärlig i sin kritik mot Emanuels inledande rätt … ja, pompösa manifest spelar liksom ingen roll, frågan är om hon skulle ha spelat in inlägget även om hon inte varit en del i redaktionen. Eftersom svaret på den frågan mycket väl kan vara nej tycker jag att klippet bör ses som en ren reklamspot för Ajour, och sådana bör man väl annonsmärka?

Nåväl. Det blir nog bra det där. Lycka till!

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.