Konsumentjournalistik i sitt esse

nokiavarsting.jpg

Var det någon mer än jag som reagerade över DN:s helsidesartikel om Nokia N96 i gårdagens tidning? Med rubriken Tjänsterna som ska lyfta Nokias värsting presenterade man telefonens funktioner i punktform: kommunicera, musik, surfa, fjärrkontroll, gps, video & tv, spel samt kamera, med förklaringar till allt godis denna fantastiska mojäng besatt. Upplägget andades att nu jäklar slår den mobila revolutionen till, något som också förstärktes av puffen som lagts in på ekonomidelens förstasida: Din guide till Nokias nya funktioner.

Vilka var då de här nya funktionerna? Den inledande punkten – kommunicera – lade ribban för resten av genomgången: Ring, mms:a, sms:a, blogga, chatta eller använd e-posten. Sikken revolution.

En bit in i artikeltexten blev det ännu konstigare: Nyheterna är egentligen ganska få jämfört med det tidigare flaggskeppet N95, som sålts i över 10 miljoner exmplar. Men med ett större minne och med bättre batteritid hoppas Nokia få in ännu mer intäkter.

Det är nog en korrekt slutsats – behöver man inte köpa reklamplats när man ska presentera gammal skåpmat ger det helt klart utrymme för större intäkter.