Ser att Bokus utvecklat sin sajt, skapat nya kategorier och breddat sig med film och spel, säkert ett klokt val inför julhandel och det var ju den vägen jätten Amazon en gång i tiden valde att vandra också.
Personligen näthandlar jag nästan alltid mina böcker på Adlibris. Med tanke på att min roman säljer sjufalt mer där än på Bokus, är jag väl inte ensam heller (att det är en rejäl prisskillnad på just min titel spelar säkert också in, trots ett identiskt inköpspris) men funktionsmässigt måste jag säga att Adlibris får storstryk av Bokus, redan innan den nu aktuella omgörningen. Faktum är att jag inte kan minnas att Adlibris sajt någonsin sett annorlunda ut än den gör nu medan Bokus utvecklats regelbundet med bloggar, personaltips och aktuella kampanjer som vida överstiger Adlibris antal. Ett enkelt exempel – att man först måste klicka på den rätt intetsägande och anonyma länken ”Temasidor” för att komma till en sida med olika kategorier av böcker som pocket, deckare, kokböcker och så vidare känns rätt trist och ogenomtänkt. Att titlarna sedan bara presenteras i en rak lista uppifrån och ner – nej, det är inte särskilt webb 2.0.
Så kom igen nu, kära Adlibris. Hotta upp sajten så att inte alla de kunder som i dag sköter sin boktipssurfning hos Bokus i större utsträckning stannar där för att köpa titlarna också.