Post Format

En kollektivistisk undran

Jaha, nolltoleransen går mot nya höjder inom SL. Högre spärrar, spärrar man måste ha bergsbestigarutrustning med sig för att klättra över, nu jävlar ska inte en enda snyltare kunna ta sig igenom utan att göra rätt för sig.

Nu hör jag visserligen till den skara som oftast har ett månadskort och i övriga fall använder en remsa som jag nog ser till att få stämplad vid nio resor av tio, men snälla SL, kom igen nu, måste ni delta så oroväckande aktivt i den här hetsen för att skapa ett allt hårdare samhällsklimat där allt som går att kontrollera också ska kontrolleras, stävjas, stoppas?

Och alla dessa vakter som står som en köttmur strax innanför spärrarna på Centralen, Slussen och andra knytpunkter, tycker ni verkligen att de med sina misstänksamma blickar när de spanar efter potentiella lagbrytare bidrar till trivsel, säkerhet och god stämning i tunnelbanan? Själv slås jag ibland av tanken måtte mitt kort inte krångla nu när jag drar det genom spärren, måtte de inte tro att jag försöker fuska för vem vet vad som då händer, går de till attack, hugger de till, kväser de brottslighetens onda anlete i sin linda?

Nej, något olustigt har smugit sig in och lagt sig som en fuktig filt över den suveräna kollektivtrafik som Stockholm ändå har.

——

Förtydligande: Vad jag tycker är sorgligt med den här typen av ”förbättringar” av spärrsystemen, är att det blivit en allenarådande sanning att bästa sättet att få ner gratisåkandet är att skapa en miljö som är mer eller mindre omöjlig att göra inbrott i – eller hur man ska uttrycka det – med hjälp av käftliknande spärrar och en vägg av vakter. Visst, det stoppar säkert en och annan gratisåkare, men det skickar också en signal om att det är ett nytt samhälle vi lever i, ett lite hårdare sådant där man inte ska tro att man får tillträde utan tillstånd.

När jag flyttade till Stockholm 1999 var tunnelbanans spärrar endera av vändkorsmodell eller helt öppna och vad jag minns fanns det inga vakter som synade resenärerna vid nedstigningen till underjorden. Vändkors ansågs uppenbarligen utgöra fullgoda skiljelinjer under väldigt lång tid i Stockholm. Men sedan cirka fem år anses de otillräckliga för att hålla vissa människor utanför, och det storsatsas på tuffare utrustning. Beror det på att tjuvåkandet ökat? Jag tror inte det, utan ser det mer som ett konkret utslag av den nymornade samhällsmentaliteten att kan du inte betala för dig så kan du sticka och brinna, här hör du åtminstone inte hemma.

9 kommentarer

  1. Jag föredrar dock att alla som åker T-bana betalar för sig, istället för att vi laglydiga ska betala för de som plankar.

    Många tycker dessutom att SL-resorna ska vara gratis. Jag tycker att glass ska vara gratis. Och lägenheter. Det vore väl bra?

    Reply
  2. Jag tycker också att man ska betala för sig när man åker tunnelbana, något annat har jag aldrig påstått och det är inte det mitt inlägg handlar om. Jag uppdaterar med ett tillägg.

    Och jämförelsen mellan kollektivtrafik och glass … inte helt klockren va?

    Reply
  3. Enklare vore väl att skruva dit ett metallrör av lämplig höjd -med en stålkula på toppen. Plankande killar som försöker bräsa och hoppa över spärren får då en välförtjänt smäll på tasken som tack för att dom inte betalar.

    Reply
  4. Varför inte göra som i Tyskland? Inga spärrar men desto fler kontroller, verkar fungera bra där.

    Reply
  5. Känner igen den där känslan som Daniel beskriver. Blir dessutom förbannad varje gång spärren krånglar eller jag missar ett tåg för att jag måste leta fram SL-kortet för att kunna ta mig igenom spärren.

    Bor just nu i München. Likt flera andra tyska städer jag besökt, har de inte några spärrar alls i tunnelbanan, vilket känns som en befrielse när man kommer från Stockholm. Snart är det svårare att ta sig på tåget i Stockholm än att ta sig igenom säkerhetskontrollen på Arlanda. Vakterna i tunnelbanan ser dessutom oftast mer labila ut än de på Arlanda. Så samtidigt som jag gärna skulle se att de avskaffade spärrarna och gjorde fler kontroller på tågen skulle jag inte vilja ha fler av dessa Gorillor. Men jag är en ganska cynisk människa. Fler kontroller skulle nog öka tryggheten i kommunaltrafiken trots allt.

    Jag skulle gärna vilja se nån siffra på hur mycket SL lägger ut varje år på dessa enormt avancerade spärrar.

    Reply
  6. Jag betalar ALLTID för mina resor med SL. Men jag upplever ett starkt obehag av dessa vakter som glor närgånget och mer än en gång retat sig på mina väskor och kassar. Flera gånger har de rusat till för att bråka utan att det funnits någon som helst anledning till det. Jag anser vakterna vara en stor säkerhetsrisk för oss vanliga människor. Jag blir livrädd att få stryk av dem när jag ska in i T-banan.

    Reply
  7. Anders: Ja, det vore väl högst rimligt om kollektivtrafiken var gratis med tanke på att vi har ett apokalyptiskt klimathot över oss. Men du föredrar väl att var och en kör omkring i sin egen stadsjeep, din lågpannade moderat.

    Reply
  8. Verkar ju betydligt vettigare med ”gratis”, dvs skattefinansierad kollektivtrafik istället för att lägga ner miljarder på att stoppa fuskare.

    Som en jämförelse så är det väldigt enkelt och tämligen riskfritt att planka på spårvagnar och bussar här i Göteborg.
    Västtrafik verkar lita på sina resenärer iaf.

    Reply

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.