Myspace är det nya svarta!

Hela Sverige pratar om Facebook vilket får DN att drämma till med ett helt uppslag om Myspace istället. Visserligen bör väl tidningen ha en eloge för att de inte slaviskt följer strömmen men jag tycker det känns konstigt, orsaken till artiklarna verkar enkom vara faktumet att Myspace ska ha lanseringsfest för sin svenskspråkiga sajt, som i ärlighetens namn redan varit igång ett bra tag, på Södra Teatern i kväll.

Situationen är möjligen annorlunda i andra delar av världen, men åtminstone på min horisont känns Myspace som något som redan hunnit döden dö. Av de sextiofem ”kompisar” jag har där, ingen ny har tillkommit på över en månad, består cirka en tredjedel av människor jag aldrig hört talas om i något sammanhang men sagt ja till förfrågningar från ändå eftersom de inte verkat vara spammare. På min Facebooksida har jag just nu hundrafemtiotre ”kompisar”, varav jag känner eller är åtminstone bekant med alla utom en som jag inte för mitt liv kan komma på vem det är men som jag tror att jag bara glömt. Visserligen beror det nog delvis på nyhetens behag att det i dag klockan 09.20 var så att sjutton av mina Facebook-kontakter var online, medan noll av mina Myspace-vänner var det, men det är ändå ett slående exempel. Dessutom fungerar Facebook bra rent tekniskt medan åtminstone mitt Myspacekonto lider av grava tekniska problem – jag kan bara logga in ungefär hälften av gångerna jag försöker och får alltid upp log in-rutan två gånger innan jag kommer in, ibland hamnar jag på den svenska sidan och ibland på den amerikanska och ofta är sidan skev och vind trots att jag har den så grundinställd det bara går utan en massa plug in-bjäfs. Att något så världsomspännande, med tvåhundra miljoner registrerade användare, drygt tre år efter lanseringen fortfarande ser ut som ett halvdassigt hobbyprojekt från 1998 känns väldigt underligt.

Vad vill jag säga med det här då? Tja, Facebookhysterin har säkerligen mojnat rejält hos de trendängsliga svenskarna inom ett par månader vilket inte känns särskilt negativt eftersom jag börjar bli rejält trött på att ständigt tacka nej till vampyr-, causes- och quiz-förfrågningar som folk just nu verka tycka är höjden av livskvalitet, men ändå – två sidor Myspace? September 2007 känns det mystiskt prioriterat.

4 reaktioner till “Myspace är det nya svarta!”

  1. Facebook-hysterin har mojnat (om den ens infann sig).

    Frågan är vad man ska ha Facebook till?

    Förutom att säga hej till gamla vänner som man tappat kontakten med och som man nu har svårt att komma på något vettigt att säga och man slänger iväg en quiz, kram eller fånig fråga.

    Den som använder Facebook till något vettigt – pliiis tell me!

  2. Det är väl en definitionsfråga antar jag. Jag tror inte att syftet med Facebook är något annat än det du nämner – skicka meddelanden, kjamisar och göra quiz av olika slag – men det verkar ju vara det folk vill ha, en lättöverskådlig tidsdödare på ett tråkigt arbete eller ett vardagsliv som gått i stå.

  3. Robert: Det finns massor av poänger med facebook, inte minst diskussionsforum och kanske framför allt ”event”-funktionen där du inte bara kan skicka ut en bulletin (som på myspace) utan också har en utmärkt RSVP-funktion. Inte alls dumt. Man når alla, i och med att eventet inte drunknar bland andra på samma sätt som med bulletiner på Myspace.

    Daniel: Vad gäller syftet med Myspace tycker jag dock fortfarande att det finns där i och med all musik. Älskar att hitta ny musik på Myspace och älskar att folk hittar oss. Det har blivit en natulig del av processen, som efter vår spelning i lördags så drällde det in folk som lyssnade på våra låtar. Jag gillart mycket fortfarande.

  4. Absolut har Myspace en funktion att fylla i och med musiken, det är ju grunden i hela skapelsen. Samtidigt är väl också det en del i det jag tror är Myspace-chefernas största mardröm nu – deras kärntrupper består av människor med ett aktivt musikintresse, medan Facebook bygger sin medlemsgrund på visserligen nätvana människor, men ”vanliga” sådana som lite slentrianmässigt köper en Absolute-skiva några gånger om året och lyssnar på Mix Megapol som bakgrundsskval om dagarna – det vill säga 90 procent av befolkningen. Om Facebook kompletterar sin sajt med bra verktyg för att lägga ut musik samt videoklipp, tja, vad ska man då med 2006 års giganter Myspace och Youtube till?

Kommentarer är stängda.