Kan vi inte säga hej då nu?

Det är på intet sätt så att jag börjar tappa hoppet om att jag ska hinna med det jag föresatt mig att göra, för romanen kommer att bli klar i tid, men låt mig bara säga så här – hade jag jobbat så här hårt med romanen från början skulle den ha varit färdig för utgivning senast i fjol istället för februari 2010.

Fan vad less jag är på min hög med korrekturark just nu.

5 reaktioner till “Kan vi inte säga hej då nu?”

  1. Kul initiativ!
    Hur mycket mer kommer du att tjäna per såld bok jämfört med om du låtit ett förlag ge ut boken.

  2. Med all sannolikhet kommer jag tvärtom att tjäna mindre per sålt exemplar. Orsaken är att tryckkostnaden när man använder sig av print on demand-teknik fortfarande är ganska mycket högre än om man trycker på ”vanligt” sätt, och eftersom jag trots detta vill sälja min roman till ett lägre pris än vad som är standard för inbundna böcker, går ekvationen endast ihop om min egen ekonomiska kakdel krymper.

    Jag har ännu inte räknat exakt på hur jag ska lägga priset, men mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att jag kanske kommer att lägga på 20 kronor på det pris Publit tar betalt per exemplar, pengar som alltså går till mig. När min första roman gavs ut av Forum fick jag cirka 25 kronor per sålt inbundet exemplar.

    Det kanske kan verka en smula bakvänt att ge sig in i ett projekt som både kräver mer tid än en vanlig utgivning samt ger mindre finansiell utdelning (om inte boken skulle sälja väldigt mycket vill säga), men det här experimentet handlar inte om att tjäna pengar. Jag vill bli läst av så många som möjligt, och vill testa om det här är vägen att gå.

  3. Med all respekt för ditt projekt , som jag gillar till 100%, om att se hur långt man verkligen kan gå på egen hand som författare utan förlag, så är jag lite bekymrad över om du verklighen kan få lönsamhet i detta. Att tjäna lite pengar är ju faktiskt en realitet om man ska kunna betala sina räkningar, både som privatperson och som den, om än ofrivillige, egenföretagare som författaren trots allt är. Och i den världen överlever ingen som åtminstone på lång sikt inte tjänar pengar på sin verksamhet, något som bl.a SAAB bittert fått erfara. Och glöm inte att ”Shakespeare wrote for money!”

    Om vi nu bortser från ditt projekt och om man som författare vill leva på att ge ut sina böcker själv, så måste man väl först och främst ta ut ett marknadsmässigt pris. Och om bokhandeln kan ta ut 229 kr för en inbunden bok så borde man väl som författare kunna sälja den för 200 kr i sin webshop?
    Jag vet inte exakt vad man får betala för en print-on-demand inbunden bok men gissar på ca 100 kr?
    Alltså borde man ha ca 100 kr över lägga på marknadsföring, lektörtjänst, och alla andra kostnader.
    Borde man inte då få behålla åtminstone en 50-lapp per såld bok?
    Om man lyckas sälja 2500 ex så innebär det att man har 125 000 kr i vinst per bok, vilket borde betyda ca 75 000 kr netto i plånboken.
    Man är ju fortfarande dömd till fattigdom som författare och får fortsätta att lida för konsten, men ligger ändå något över socialbidragsnormen…

    Vore därför intresant att se hur du har räknat?

  4. Jag ska absolut utveckla hur jag räknar i ett blogginlägg vad det lider, men då jag ännu inte bestämt mig för priset själv, så får det vänta ett tag.

    Men samtidigt är några saker värda att påpeka. Rätt få författare i Sverige har någon egentlig lönsamhet i sina författarskap, tidningen Svensk Bokhandel presenterade en uträkning häromveckan som fastslog att en genomsnittlig medlem i Författarförbundet drar in 39000 kronor/år på sitt författarskap. Nästan alla författare försörjer sig alltså i stor utsträckning på andra sätt.

    Ta en sådan litterär ikon som Lotta Lotass som exempel, kritikerrosad och nyinvald i Akademien, som i dagens SvD berättar att hennes roman som kom i fjol sålde i 400 exemplar inbundet. Om hon har ett någorlunda vanligt avtal med sitt förlag torde det i slutänden ha inbringat henne runt 5000 kronor i inkomster, enligt följande uträkning:

    Boken har troligen ett F-pris på runt 100 kronor (priset bokhandeln köper titeln för). Av det går cirka 27 procent till författaren (ett klassiskt standardavtal). 400 exemplar gånger 27 kronor blir knappt 11000 kronor. Eftersom dessa 11000 kronor inte betalas ut som lön från förlaget utan som ersättning, får författaren själv betala skatt plus sociala avgifter. Kvar blir då knappt hälften av ursprungssumman, det vill säga runt 5000 kronor.

    Verkligheten är som jag ser det sådan att författare inte överlever sina författarskap, utan med hjälp av dem. Åtminstone för en viss typ av författare står verken för blott en utgångspunkt man sedan kan söka inkomstbringande stipendier samt boka in föreläsningar och andra sorters framträdanden på. Och även efter dessa inkomster måste de flesta författare jobba med annat vid sidan av.

    Sedan har du rätt i det som du skriver i din kommentar att jag kan göra ett större påslag om jag säljer boken i en egen webbshop, vilket jag också planerar att göra. Uträkningen i min förra kommentar är baserad på att jag vill att min bok ska säljas för runt 130 kronor hos nätbokhandlarna, och då lär är ett större påslag än 20 kronor bli omöjligt, eftersom de också ska ha sin del av kakan (tryckningen kostar runt 70 kronor per exemplar). Jag hyser inga direkta förhoppningar om att få in min roman hos fysiska bokhandlare i någon större utsträckning, jag tror att mödan skulle vara för stor och utdelningen för liten. Jag må älska välsorterade bokhandlare som privatperson, men jag tror att ”Vi har redan sagt hej då” främst kommer att säljas via internet (men bokhandlare som vill köpa in den är naturligtvis ytterst varmt välkomna att göra det).

Kommentarer är stängda.