Hurra för sänkt ljudboksmoms! Not.

I går gick EU med på att momsen på ljudböcker ska ligga på Sveriges nivå, det vill säga sex procent, istället för cd-skivans 25 som unionen tidigare krävt. Tjofaderittan vilken glädjens dag, verkar en del tycka.

Och jo, visst är det väl bra. Men ingenstans berättas om det beklämmande faktum att denna sänkning bara gäller traditionella ljudböcker, det vill säga sådana som spelas in på cd-skivor och säljs över bokhandelsdisk. Moderna tingestar som mp3-böcker och säljs via nedladdning ska fortfarande ha 25-procentig moms. Enligt EU är digitala filer nämligen inte produkter utan tjänster, och denna typ av tjänst fick ingen momssänkning.

Gårdagens seger bör alltså endast firas om man tycker att det är bra att krutet läggs på en produkt som bokbranschen borde göra sitt bästa för att fasa ut.

——

Men ändå kom EU-beskedet rätt passande. Jag debuterar nämligen som krönikör i nya numret av Svensk Bokhandel i dag (ej på nätet), en krönika i vilken jag kritiserar de svenska ljudboksförlagen för att inte omfamna den digitala framtiden utan istället envisas med att vilja sälja fysiska produkter på travar av cd-skivor.

Vilket ju på något sätt leds i bevis av gårdagens svenska EU-seger.

——

Mina tidigare inlägg om min syn på ljudböcker finns bland annat här, här, här och här.

5 reaktioner till “Hurra för sänkt ljudboksmoms! Not.”

  1. I de fallen rör det ju sig om ett fysiskt media, så där borde den sexprocentiga momsen gälla. Men det är värt att observera att det här inte leder till några prissänkningar i Sverige, vi har ju kört med den sexprocentiga momsen hela tiden, nu har det bara fastslagits i EU att vi inte tvingas höja den.

  2. Big deal! Det kommer inte ”omfamnas någon digital framtid” så länge som den stavas ”Pirate Bay”, och tjuvnedladdning betraktas som en mänsklig rättighet av vissa i Sveriget.

  3. Det är ju just därför jag tycker att förlagsbranschen borde omfamna den digitala framtiden. Den svenska bokbranschen har i en massa år sagt att de inte tänker upprepa skivbolagens misstag och hålla fast vid gamla affärsmodeller, men nu börjar det kännas uppenbart att det är precis det de ändå gör. De borde erbjuda bra och moderna betaltjänster på nätet istället, innan piratkopieringen av böcker kommer igång på allvar och de tvingas jobba defensivt.

Kommentarer är stängda.