Test: Läsplattan Tolino Vision 2 slår Letto Frontlight på fingrarna

UPPDATERING AUGUSTI 2017: De senaste månaderna har det uppstått problem med Tolinos läsplattor i Sverige när det gäller kopieringsskyddade böcker som använder sig av Adobes DRM-system, det vill säga i princip alla e-böcker som lånas ut på svenska bibliotek. Det finns en lång tråd gällande detta i kommentarerna nedanför det här inlägget, som kan vara värd att studera innan ni i dag överväger ett köp av någon av Tolinos plattor i Sverige.

Jag har i flera års tid varit nyfiken på den tyska läsplattesatsningen Tolino, en familj läsplattor framtagna i samarbete av de tyska bokhandelskedjorna Thalia och Hugendubel samt Deutsche Telekom för att mota Amazon och deras Kindleplattor i grind. Sedan en tid finns några av Tolinoplattorna att köpa även i Sverige genom nätbutiken Cyberphoto. Jag kontaktade dem och frågade om jag kunde få låna ett exemplar för test. Några dagar senare damp Tolino Vision 2 ner i min brevlåda.

Eftersom jag tidigare i flera test tagit mig an den svenska marknadsledaren Adlibris Lettoläsplattor, valde jag att utvärdera Tolinon mot Adlibris nuvarande platta Letto Frontlight.

Rent storleksmässigt är Tolino Vision 2 och Adlibris Letto Frontlight ganska snarlika, Tolinon är en knapp centimeter högre än Letton som i sin tur är två millimeter bredare än Tolinon och i tjocklek är det dött lopp (Tolinons mått är 163x114x8 millimeter och Lettons 155x116x8 millimeter). Viktmässigt är skillnaden något större – Tolinon väger 174 gram och Letton 190.

Läsning
Tolino Vision 2 till vänster, Adlibris Letto Frontlight till höger. Skärmupplevelserna är väldigt snarlika.

Att Tolinon är två millimeter smalare på bredden än Letton kombinerat med att den har en mjuk form med rundade hörn och kanter samt ett gummiliknande ytskikt gör att Tolino Vision 2 är betydligt bekvämare att hålla än Adlibris kantiga platta, vars hörn ger såväl synliga som kännbara avtryck i handflatan när man hållit den ett tag särskilt vid enhandsfattning. De 16 gramen mindre i vikt är kanske inte så mycket att orda om, men jag vet inte, Tolinon ger tveklöst en lättare känsla överlag.

När jag recenserade Adlibris Letto Frontlight skrev jag en del om den i mitt tycke felaktigt placerade av/på-knappen i botten på plattan, som lätt gjorde att jag tappade plattan om jag höll den löst när jag klickade på knappen, jag hade inte för vana att hålla emot uppifrån. Tolino har valt den mer logiska placeringen på ovansidan vilket gör att det blir enklare att trycka eftersom plattan oftast vilar i ens handflata och ger ett naturligt spjärn, men inte heller här är jag riktigt nöjd, knappen sticker nämligen knappt alls ut och är lite svår att hitta innan man lärt sig dess placering (vilket man dock rätt snabbt gör).

Dessutom är det knappast nödvändigt att stänga av läsplattan manuellt om du bara ska lägga den ifrån dig för att sova, e-bläckstekniken med batteritid på över en månad gör att det batteri som hinner dras innan skärmsläckaren aktiveras är helt försumbart.

Tolino Vision 2 har betydligt mjukare former än Adlibris Letto Frontlight, såväl gällande valet av material som i de rundade kanterna.
Tolino Vision 2 har betydligt mjukare former än Adlibris Letto Frontlight, såväl gällande valet av material som i de rundade kanterna.

Till skillnad från Letton har Tolinon inga fysiska knappar för bläddring, utan man bläddrar endera genom att svepa på skärmen på känt smartphonemanér eller att man klickar eller snarare duttar på skärmen på den högra eller vänstra tredjedelen av den, samtidigt som ett dutt i mittersta tredjedelen tar fram val för text- och skärminställningar.

En tredje möjlighet för bläddring som jag inte har sett hos någon annan läsplatta tidigare är att man knackar till plattan lätt på baksidan, helst någonstans någorlunda centralt på plattan, jag har misslyckats några gånger när jag provat utåt kanten. I övrigt fungerar det dock felfritt, men ska du bläddra bakåt får du använda dig av de skärmbaserade metoderna.

Hårdvarumässigt är Tolino Vision 2 och Letto Frontlight rakt av jämförbara på papperet, de har båda en processor på 1 Ghz och 512 Mb internminne, men Tolinon känns mycket rappare vid praktisk användning, särskilt när man använder webbläsaren samt skriver in text. Det är visserligen fortfarande eoner av skillnad jämfört med att använda en surfplatta eller mobil, men jag får åtminstone inte smärre psykbryt av frustration för att tangentbordet inte hänger med när jag skriver på Tolinon, den hänger i alla fall nästan med.

Skärmmässigt är de identiska, 6 tum stora med 758×1024 pixlar vilket ger en upplösning på 213 dpi (som jämförelse kan nämnas att en ny iPad mini har 326 dpi). Upplösningen är lite för låg för att sägas vara av retinakvalitet, men jag tycker den är fullt acceptabel, jag upplever inte att jag ser några pixlar vid läsning.

Likt Letton använder sig Tolino Vision 2 av Carta-teknik för belysningen av skärmen när man läser utan sänglampan tänd (vilket jag i regel gör, har nästan alltid ett eller två små sovande barn vid min sida om kvällarna). Jag upplever att Tolinons ljus är lite mer ojämnt fördelat i den nedre skärmkanten än hos Letton, inte så att det direkt stör läsupplevelsen men det ser inte så snyggt ut, det liksom blöder in något mörkt från botten.

Eftersom Tolinon inte är anpassad för den svenska marknaden finns ingen koppling till någon svensk nätbokhandel så som Letton är kopplad till Adlibris e-boksbutik och ditt Adlibriskonto. Är du tysktalande har du dock möjlighet att koppla plattan till flera butiker som Hugendubel och Thalia, och det finns även någon schweizisk och italiensk butik att välja på. Du kan heller inte få svenska menyer i den, men engelska fungerar däremot fint.

Att surfa på Tolinon är inte direkt någon fröjd, men webbläsaren är i alla fall betydligt rappare än den Letton ståtar med.
Att surfa på Tolinon är inte direkt någon fröjd, men webbläsaren är betydligt rappare än den Letton ståtar med.

Trots avsaknad av direktkoppling till svensk e-boksbutik går det dock utmärkt att via webbläsaren köpa e-böcker från sajter som Adlibris Mondo, Bokon och Dito. Eller ja, ”utmärkt” är väl att ta i eftersom webbläsaren även om den trumfar Lettons fortfarande är väldigt trög jämfört med upplevelsen på en riktig surfplatta. Men den klarar i alla fall av (till skillnad från Letton) att spara användarnamn och lösenord vid inloggningar, så har man bara bokmärkt Adlibris Mondos startsida för e-böcker är det en rätt enkel procedur att köpa böcker från Adlibris på Tolinon även om det inte finns någon direktkoppling i plattan. Som inloggad kan du så klart även ladda ner dina tidigare köp från de olika nätbutikerna till plattan.

När det gäller hantering av böcker i ditt personliga bibliotek har Tolino en molnfunktionalitet jag ärligt talat inte har testat eftersom den enligt manualen främst är tänkt att användas som en molnbackup av de titlar du handlar hos de nätbokhandlare du kan direktansluta plattan till, men det ska också gå att ladda upp och ner dina andra e-böcker till Tolino Cloud-kontot. Du kan även koppla in plattan till en dator via micro-USB och dra och släppa ePub-, text- och pdf-filer den vägen.

Startsidan för det egna e-boksbiblioteket i Tolino Vision 2 kontra Adlibris Letto Frontlight.
Startsidan i Tolino Vision 2 kontra Adlibris Letto Frontlight.

En funktion som lyfts fram i marknadsföringen av Tolino Vision 2 är möjligheten att låna e-böcker från bibliotek direkt i plattan utan att behöva gå omvägen via sladdkoppling till en dator (vilket exempelvis krävs om du ska låna e-böcker till Letto Frontlight). Jag har testat att låna e-böcker från två olika bibliotek, Stockholms stadsbibliotek och Bibliotek i Norr (som har den frajsiga nätadressen bibblo.se). Inledningsvis hade jag en del problem när jag laddade ner från Norrbottens sajt, jag fick det föga klargörande felmeddelandet Cause of Adobe error: E_ADEPT_NO_TOKEN, men lån på Stockholms stadsbibliotek fungerade smärtfritt direkt (de äger för den också en rätt kaxig domän även om den bara dirigerar vidare till den egentliga sajten – biblioteket.se).

Några dagar senare när jag försökte igen fungerade det dock att låna direkt till Tolinon även via Bibliotek i Norrbotten, så kanske var det bara något tillfälligt. Jag var även i kontakt med Elib som sköter den tekniska biten av e-bokslånen för såväl Stockholms som Norrbottens bibliotek, och enligt dem borde det inte vara några skillnader, eftersom de båda biblioteken använder samma tekniska lösning.

En annan funktionalitet som Tolino Vision 2 ståtar med är vattentålighet. Då jag inte är någon badkarsbadare av rang har jag inte testat detta själv, men den ska enligt specifikationerna tåla att befinna sig på en meters vattendjup i en halvtimme utan att ta skada, så en snabb drulletappning ner i badet ska inte vara något problem.

Tolino Vision 2 i storleksjämförelse med en iPad Mini 2 samt en iPhone 6S. Notera den diskreta lilla detaljen som talar om var man kan hitta på-knappen på Tolinon (eftersom skärmen är av e-bläckstyp stängs den aldrig helt av och blir svart i viloläget).
Tolino Vision 2 i storleksjämförelse med en iPad Mini 2 samt en iPhone 6S. Notera den diskreta lilla detaljen som talar om var man kan hitta på-knappen på Tolinon (eftersom skärmen är av e-bläckstyp stängs den aldrig helt av och blir svart i viloläget).

Är då Tolino Vision 2 ett bra läsplatteköp? Ja, på det stora hela slår den Adlibris Letto Frontlight på fingrarna. Fördelarna den har är att den ligger skönare i handen med de mjuka kanterna och den något lättare vikten, den är rappare i menyer och vid surf och du kan låna e-böcker till den utan att behöva ta fram dator och micro-USB-kabel. Dessutom påstås den ha upp till sju veckors batteritid jämfört med Lettons en månad, men det tycker jag mer är en akademisk siffra, det beror mycket på i vilken utsträckning du använder skärmljuset samt hur ofta eller sällan du ställt in skärmen på att uppdateras vid bläddring.

Lettons fördel är så klart att den är anpassad till den svenska marknaden. Menyerna är på svenska, Bonniers svenska ordbok är förinladdad (Tolinon erbjuder bara ordböcker på de europeiska storspråken) och när du väl loggat in med ditt Adlibriskonto är det bara att börja shoppa loss i den inbyggda e-boksbutiken. Vill du handla böcker till Tolinon är det webbläsaren som gäller vilket är lite omständligare, även om det med hjälp av bokmärkta webbsidor samt sparade inloggningsuppgifter går ganska bra. Letton har därtill ett lägre försäljningspris och har flera gånger sålts i kampanjer där man fått med ett gäng relativt nya e-böcker på köpet. Något sådant erbjuds inte med Tolinon.

Läsupplevelserna är snarlika, skärmarna är i princip identiska och även om bläddring går till på olika sätt – Tolino Vision 2 har inga knappar längs kanterna som Letton utan man använder endera touchskärmen eller den särskilda baksidesknackningen – så ger det en likvärdig upplevelse.

Men om du struntar i priset och inte är intresserad av svenska menyer och butiksintegrering – vilken platta är då bäst? Mitt svar blir Tolino Vision 2. Det är inte utan att jag önskar att Adlibris hade vänt sig till Tolino i stället för franska Bookeen i jakten på sin läsplatta (Letto Frontlight är en försvenskad variant av Bookeens platta Cybook Muse Frontlight, och även föregångaren var en Cybookplatta).

Tolino Vision 2 köps i Sverige som sagt enklast via Cyberphoto, som förutom en nätbutik även har en fysisk butik i Umeå. De har också den nyligen släppta efterföljaren Tolino Vision 3 HD i utbudet, som via högre upplösning och mer frekvent skärmuppdatering ska ge en skarpare skärmupplevelse (jag tycker dock att redan skärmen på Tolino Vision 2 fungerar utmärkt för läsning).

367 reaktioner till “Test: Läsplattan Tolino Vision 2 slår Letto Frontlight på fingrarna”

  1. Öhhhh?
    Kan inte sånt här. Förstår inte.
    Någon som kan testa. Sedan skriva en grundkurs på vanligt språk. Dvs steg för steg .
    ebh

  2. För kännedom, jag skickade Thalia denna iaktagelse i söndags, de har bekräfat, och jobbar med det säger de.
    ____________________________

    I noticed something that maybe can be interesting for your IT department.
    I have now switched to my iPad (iOS 10.3.2), and downloaded a ACSM file from my public library, I can choose to open it with different apps on my iPad.
    When I choose to open it with my Tolino app for iOS, I get an error message ”cannot fulfill content with a type ’loan’ ”.

    When I open the same URL / ACSM file with the IOS app Bluefire reader it work OK. This looks like that the Tolino connection to Adobe DRM have some problems.
    Both apps uses my same adobe DRM account.

    Greetings Einar

    ______________________________

  3. Frågat Thalia idag vad som händer.
    Fick snabbt svar.
    Inga nyheter. Inga lösningar.
    De menar sig samarbeta med Axiell för att få till en lösning.
    Fler som kan skriva igen eller skall vi bara passivt nöja oss.
    Jag tror ärligt talat att de inte lagt manken till. Och nu semestertider. Inget händer.
    ebh

    1. Inget här heller. Ska skicka en fråga igen om jag inte fått svar imorgon från Longshine. Någon som pratat med Axiell igen?

      1. Jag frågade häromdagen om det fanns någon ny info och fick bara svaret ”nej, tyvärr”.

  4. Skickade en ny fråga till Magdalena på Axiell. Tycker de borde vara nära en lösning snart…. 😕
    Mattias

  5. Magdalenas svar:

    Hej,

    Vi har kontaktat dem för att hjälpa dem testa länkar som vi genererar. De har inte återkommit ännu så vi kan inte direkt svara på hur det går med testningen men jag skickade en fråga nu igen för att höra hur det går.

    Vänliga hälsningar
    Magdalena

    Axiell Media AB / Elib
    Engelbrektsgatan 7, 114 32 Stockholm
    gruppnummer +46 (0)8 586 390 00
    http://www.axiellmedia.com

  6. Jag har nu undersökt activation.xml-filen och, tack vare Torbjörn Svenson, fått tillgång till motsvarande fil från en fungerande Letto. Efter att ha diffat dem ser jag vissa markanta skillnader. Tyvärr hjälpte det inte att helt sonika ändra i Tolino-filen. Jag har i a f mailat Thalia med cc till Axiell (x2) och beskrivit vad jag kommit fram till rörande olikheter filerna emellan. Hoppas detta är någon slags ledtråd i dramat.

  7. Lite nytt från Longshine som inte säger så mycket. Jag har redan lämnat alla uppgifter några gånger till dom! Verkar som Thalia har bättre koll.

    Hello Torbjörn,

    I have no good info,
    The last info with the XML file was a not working.

    I spoke today again with the German Telekom
    Who need more information.
    The serial number of the tolino?
    The installed bookshop?
    Via which dealer?

    I hope we will soon find a solution!

    Best regards

  8. Har kontaktat både Axiell Media och Thalia med cc till Axiellmedia och biblioteket. Får ung samma svar varje gång:

    Dear Mr Nowenwik,

    thank you for your message.

    So fare, we must inform you, that we have no news from out IT or Axiell-Media concerning the matter of the copy protection.

    We have contacted out IT again and asked for an update. As soon as we receive news, we will inform you via e-mail.

    It is with great regret, that we do not have a more positive answer for you.

    Kind regards,

    Your thalia.de-Team
    p.p. Tobias Meyer-Zurwelle

    1. Hej, jag följer med stort intresse tråden även på tyska läsplatteforum om problemet med nedladdning av biblioteksböcker på tolino. SEdan ca maj/juni har jag samma problem med min Tolino shine 2HD. Det är inget problem att öppna böckerna på datorn i adobe digital edition men Tolino påstår att titeln är defekt och kan inte öppnas. Tidigare var det aldrig några problem. Egna/köpta böcker går bra att läsa. ??? Hälsningar från Kirsten

      1. Hej Kirsten, vilka andra forum följer du? Vore intressant att följa allt som har med problemet att göra.
        Vänligen
        Mattias

      2. Hej Mattias,
        jag följer inte någr forum. Spenderade bara en kväll på nätet igår i förhoppningen att kunna lösa problemet. Innan dess hade jag återställt Tolinon utan att det hjälpte. Det var intressant att se att det verkar vara ett svenskt problem.
        Det är surt eftersom jag lånar en del böcker på biblioteket . Min mans NOOK fungerar hur bra som hekst.
        Hälsningar
        Kirsten

    1. Borde fungera lägga nån ren android-version på plattan. Men jag är nöjd med Tolinos system, hoppas på en lösning i stället; jag skulle hellre ha en läsplatta av annat märke än att krångla till det med rootning av Tolino… Men om någon vill testa så är det iofs spännande se resultatet.

      1. Ska se om jag får tid att kolla det under semestern. Håller med dig om att Tolinos system funkar(funkade) bra. Borde komma en uppdatering efter sommaren får man hoppas!

  9. Kommit ny firmware 10.1.0! Ska testa o den löser nåt problem …
    /Mattias

  10. Hmm, testade också! Funkar inte med Vision 2 heller, testade även med att ta bort drm. Då kan man ju undra hur dom tänker med att lägga ut en ny software och inte åtgärda vårt problem.

  11. PS. Jag har skickat en påminnelse till Thalia, och informerat dem om att ver 10.1.0 inte löser våra problem. DS

  12. Jag meddelade nu också Thalia, Axiell Media och biblioteket att firmwaren inte löser vårt problem och bad Thalia igen att upprioritera buggen hos sina utvecklare.
    Mattias

    1. jag mejlade till Thalia som ville hänvisa mig till biblioteket men jag skrev ännu ett förtydligande mejl. Det hjälper förhoppningsvis att det finns fler i Sverige med samma problem

  13. Bra att du skrev ett till förklarande mail. Thalia får ju inte börja skylla på svenska biblioteket nu igen. Det gjorde de nämligen i början, innan Thalia erkänt att det än en skillnad på hur Tolino-plattor hanterar de svenska bibliotekens ePub-böcker jämfört med hur andra plattor gör det.

    Det må vara en skillnad i hur svenska bibliotek (läs Axiell Media) hanterar DRM-skyddet på biblioteksböcker jämfört med utländska biblioteks lösning, men det är ett faktum att samtliga övriga eLäsar-tillverkare utan problem klarar av dessa svenska DRM-skyddade ePub-filer.

    Vi får fortsätta att ligga på tills lösningen kommer. Jag har fortfarande inte fått respons på mitt senaste mail till Thalia (med cc till Axiell och biblioteket).

    Mattias

  14. Hej,

    För kännedom.
    Fick detta svar av Thalia igår:

    _______________________________
    Dear Einar,

    thank you for your message.

    The actual Update was a regular Update and did not affect the DRM-issue. So fare we don’t have any news at the moment concerning the new DRM from the Swedish libraries.

    It is with great regret, that we do not have better news for you.

    Kind regards,

    Your thalia.de-Team

    ________________________________

    1. Låter lite oroväckande att dom skriver ”the new DRM from…”. Det låter lite som man lägger det på Axiell. Men jag kanske läser in för mycket eller så är det bara ”konstig” engelska.

      1. Longhshine lyser med sin frånvaro! Har mailat igen. Jag har även kontaktat mitt bibliotek igen och bett dom prata med Axiell. Verkar som det är ett stort problem, är det nån som fått en tidsplan när det kan tänkas vara klart?

  15. Jag bad igår om estimerad tid för att lösa problemet. Får se om de svarar. Har kommit i kontakt med ytterligare en person som bor i Tyskland, som brukat låna svenska böcker att läsa för sina barn. Har bett henne kontakta Thalia också. Kanske blir högre prior om det är lite personer i Tiskland som också klagar.
    Mattias

    1. Bra, hoppas dom svarar! Man blir lite orolig att det är Kobo (Rakuten) som ska ordna detta, hittade en tråd som startade för nåt år sen med liknande problem och inte verkar vara löst ännu:-(
      Hon som jag pratat med på biblioteket har semester så jag får vänta lite på svar från henne.

  16. Nu kom (det förväntade) svaret från Thalia:

    Dear Dear Mr Nowenwik

    thank you for your reply.

    Unfortunately, in context with the development in the last month, I do not dare to give a rough estimation. We have asked our IT for an intermediate result but received no answer. We can only assume, that the problem is more complex than expected.

    Kind regard,

    Your thalia.de-Team
    p.p.Tobias Meyer-Zurwelle

    1. Jaha, ska man börja kolla sig om efter nåt nytt eller kommer dom att fixa detta? Tänkte att jag skulle kolla länken som Einar la upp tidigare, vet inte om det är samma för 2 som för 3:an om man ska roota och om det hjälper.

  17. Min platta är så pass ny att jag inte vill roota den och inte heller se mig om efter en ny redan. Jag ”måste” ha tålamodet att hoppas på en kommande lösning, speciellt eftersom den Europeiska webbutiken från vilken jag köpte plattan ligger nere och jag inte tror att jag orkar driva ett reklamationsärende mot EU, även om jag förmodligen skulle få rätt i där slutändan. Så jag kommer fortsätta tjata på Thalia med jämna mellanrum, och hoppas att skaran av bråkmakare (=drabbade, betalande kunder) blir tillräckligt stor för att Thalia (eller om det nu är Longshine jag egentligen borde banka på) ska prioritera upp ärendet i backloggen hos sina utvecklare …

    1. Blir ingen hackning för mig heller, lite för osäkert om det funkar. Satt halva kvällen igår och läste o översatte tyska sidor och jag tror inte jag har den kunskapen som krävs + att det verkade inte gå att få tillbaks originalfirmeware utan att öppna plattan och rota runt! Har du mail adressen till Thalia, jag kanske också ska skicka nåt till dom?

      1. Nä, man är tyvärr oftast blåst på original-fw när man väl rootat en enhet. Det är iaf jag inte beredd att offra än på några månader.

        Ja, gör gärna det, adressen är info@thalia.de.

        Mattias

  18. Ännu ett svar från Thalia (för vad det är värt):
    First we apologize for the inconvenience.

    We can inform you, that the company Axiell Media, who supplies the library with ebooks, has upgraded the Adobe DRM protection on these ebooks in April, at the same time, when we released our update 10.0.0. That is the reason, why only Swedish customers experience problems with ebooks from libraries on their Tolinos.

    Our IT is already in contact with Axiell Media and working on a solution for our devices. Unfortunately, the circumstances are more complex then expected. As soon as we receive news concerning this matter, we will inform you via e-mail.

    For further questions please do not hesitate to contact us again.

  19. Samma svar som tidigare, lite omformulerat. De håller oss hoppfulla, även om jag fortfarande inte förstår vad det är som är så svårt att fixa när andra tillverkares plattor tydligen varit väl förberedda på denna svenska drm-förändring.

    1. Håller med. Letton som vi har fixade det utmärkt så varför så stora problem med Tolino! Enligt Axiell så är det ju bara Tolino som har problem. Men det kommer väl förhoppningsvis nåt framöver:-)

      1. Ja, vi får hoppas. Jag ger mig inte än på ett bra tag iaf. Skrev förresten ett kort inlägg på Tolinos facebooksida om detta. Vet inte om det läses av dem, men men. Den som orkar och vill får gärna gilla/dela inlägget. Men vet inte om det gör mån skillnad, och förstår den som inte orkar/vill fjanta med Facebook. ☺️

  20. Fattar inte riktigt, om Axiell gjorde uppdatering i april så funkade det att låna böcker men efter deras uppdatering i maj så går det inte. Även om man går tillbaka till äldre firmware.

  21. Jag får felmeddelande att filen inte kan öppnas då den är skadad (Tolino 4). Antar att det är samma fel?

  22. Någon som hört något mer om hur det går? Var precis på väg att beställa en Tolino när jag ramlade över den här tråden. Verkar ju galet att det bara är i Sverige det inte funkar med DRM-skyddade böcker. Finns det inget annat sätt att få över låneböcker?

    1. Mailade thalia för 10 dagar sen men inget svar. Verkar som det tar tid för att lösa detta. Jag köpte en DRM skyddad bok igår och det fungerar. Det verkar som det bara är för svenska biblioteks böcker det inte fungerar. Det är bra om så många som möjligt mailar och trycker på så att ärendet prioriteras.

      1. Fick ett svar till från Thalia. Vet inte om det ger fortsatt hopp eller motsatsen…

        Dear Mr. Nowenwik,

        thank you for your message.

        We have to inform you, that we have no immediate solution for the problem with eBooks from Swedish libraries so far. The reason lies in the fact, that there are no contractual relations between the Swedish libraries and the manufacturer Longshine. Therefore, technical changes in the system of the libraries are not coordinated with Longshine and can currently not be compensated with an update of the software. However, Longhine/Kobo is still working to find a solution for this challenge. Actually we can only ask for your patience.

        It is with great regret, that we do not have a more positive answer for you.

        Kind regards,

        Your thalia.de-Team
        p.p. Tobias Meyer-Zurwelle

        __________________________________________________________

        Tobias Meyer-Zurwelle | Kundenservice

  23. Suck! Att be Axiell ändra till det gamla systemet är väl inte aktuellt heller eftersom alla andra läsare verkar funka. Det vi kan hoppas på är att dom verkligen jobbar på det. Vet inte om man blir så glad att läsa ” can currently not be compensated with an update of the software” då är det ju nåt riktigt konstigt. 2017 och det här är ett problem! Har Axiell fått samma svar eller bryr dom sig inte?

  24. Det var adresserat endast till mig tyvärr. Jag vidarebefordrade emellertid brevet till Axiell och även till kontakten på mitt bibliotek. Passsde även på att frpga hur de anser att detta ska gå framåt. Ska Tolino anpassas efter Sveriges drm-system. Eller tvärt om? Eller krävs det rentav något avtal mellan t ex Axiell och Thalia/longshine/Kobo för att komma vidare?Får se om/när/vad de svarar på det ..
    Mattias

  25. Hej,

    Jag fick exakt samma e-post som Mattias fått, av Thalia idag. Börjar fundera på att köpa en annan platta. Tråkigt.

  26. Fick snabbt svar från Axiell när jag mailade dem idag:

    Det är inte vi som sitter på lösningen tyvärr. Vi har varit i kontakt med tillverkarna av plattorna (Thalia/Tolino) och gett dem tillgång till testmiljö hos oss för att tillsammans med Adobe lokalisera problemet och åtgärda det. Vi har dock ingen prognos för när det kan vara löst.

    Beklagar att vi inte kan hjälpa till mer.”

  27. Jag förstår inte det här, varför har Sverige ett annat drm-system än resten av världen? Och varför verkar inte Longshine/Thalia mer intresserade av att lösa det här snabbt, vill de inte sälja så mycket som möjligt, även i Sverige?

    1. Vettiga funderingar. Sverige är väl för litet i sammanhanget för tysk-Thalia. Men skicka gärna de frågorna till Axiell Media om du orkar (axiellmedia@axiell.com) Vore kul höra deras respons …
      Vänligen
      Mattias

      1. Nu har jag pratat med Axiell om vårt problem samt dom svar som Thalia skickat. Dom vet egentligen inte om Thalia har använt deras testmiljö men ska kolla med sin IT avd. Jag bad dom även att kontakta Longshine som egentligen är dom som ska lösa problemen. Igår skrev jag ytterligare ett mail till Longshine, tyvärr så har jag inte fått nåt svar på mina 2 senaste mail, men lever på hoppet!

      2. Svar från Axiell:

        Det är inte vi som sitter på lösningen av detta tyvärr. Vi har varit i kontakt med tillverkarna av plattorna (Thalia/Tolino) och gett dem tillgång till testmiljö hos oss för att tillsammans med Adobe lokalisera problemet och åtgärda det. Vi har dock ingen prognos för när det kan vara löst. Sverige har inte ett annat DRM-system så jag kan inte svara på varför det dröjer tyvärr.

        Beklagar att vi inte kan hjälpa till mer.

  28. Har idag fått bif meddelande. Min slutsats: De struntar artigt i oss!!! Vi är helt enkelt oviktiga för dem!!!
    /ebh
    V g se nedan för meddelandet
    ____________________________________________________________
    Dear Sir,
    thank you for your message.
    We have to inform you, that we have no immediate solution for the problem with eBooks from Swedish libraries so far. The reason lies in the fact, that there are no contractual relations between the Swedish libraries and the manufacturer Longshine. Therefore, technical changes in the system of the libraries are not coordinated with Longshine and can currently not be compensated with an update of the software. However, Longhine/Kobo is still working to find a solution for this challenge. Actually we can only ask for your patience.

    It is with great regret, that we do not have a more positive answer for you.
    Kind regards,
    Your thalia.de-Team
    p.p. Tobias Meyer-Zurwelle
    __________________________________________________________
    Tobias Meyer-Zurwelle | Kundenservice
    thalia.de
    mailto:info@thalia.de
    Fax +49(0)1805/309199 (0,14 Euro/Min. a. d. Festnetz; max. 0,42 Euro/Min. a. d. Mobilfunknetzen)
    http://www.thalia.de
    thalia.de ist ein Markenauftritt der Thalia Bücher GmbH
    Thalia Bücher GmbH | Standort Münster
    An den Speichern 8
    48157 Münster
    Sitz der Gesellschaft:
    Thalia Bücher GmbH
    Batheyer Str. 115-117, 58099 Hagen
    Geschäftsführer: Michael Busch (Vors.), Roland Kölbl, Ingo Kretzschmar, Klaus Ortner, Markus Steib
    Vorsitzender des Aufsichtsrats: Dr. Leif E. Goeritz
    Amtsgericht Hagen, HRB 9698, Ust.-Id.: DE 813 334 399

  29. Fråga : Finns det någon teknikkunnig på denna konf som kan fixa det här, eller känner någon en person som har kompetensen. Jag sitter med två plattor som jag inte kan använda till annat än gratis böcker (DN) eller köpböcker.
    Arvodering givetvis!
    Suck!!! Frustration!!!
    /ebh

  30. Bor i Tyskland och har skrivit till tyska Thalia, far samma svar som ovanstående, fast pa tyska da, han som svarade heter Björn Niehüser.// Helena

  31. @Helena , bra att du skriver och klagar, jag tror att det behöver komma lite klagomål även inifrån Tyskland till Thalia/Longshine/Kobo för att de ska engagera sig i frågan.

    @ebn , Jag har troligen inte till fullo de tekniska kunskaperna för att modda Tolino-plattorna, även om jag eventuellt skulle greja det efter lite efterforskning. Men jag vill inte göra det med min platta eftersom den i mina ögon är helt ny och borde kunna reklameras, bara jag hade haft någon att yrka min garanti hos … Och jag vill inte mixtra med andras läsplattor, just för att jag inte kan garantera ett gott resultat.

    /Mattias

  32. Skickade till Thalia nu. Får se vad de svarar:

    Ok,

    so, to be honest, is this a problem you really are working on, or should every one of us in Sweden and in Germany call for a warranty? I have bought my device, with the knowledge in mind, that Tolino is as good as, or better than, other brands when it comes to eReaders. Therefore, I was willing to spend little extra than if I would have bought myself a local eReader brand from the beginning. So off course, I want the device to work for more than 4 months. Else I would like to get the money I have spent back.

    What is your advice on this? I mean, I ordered the device from a web-store that for some reason no longer exists. So, to get claim the warranty, I will have to turn directly to the producer (Thalia/Longshine/Kodo), and how do I do that, in case you are not able to fix this problem?

    Best Regards
    Mattias

    1. Jag skickade ett par arga mail till Thalia och fick till slut nedanstående där de pekar på Kobo:

      Since Thalia.de is foremost a bookseller who has the Tolino in his assortment like other bookseller or , we recommend to contact Rakuten/Kobo directly in this matter. Since the beginning of this year, when Kobo took over the Tolino-brand, Kobo is responsible for the software development and is actually working on that matter.

      Since we received no further news on that matter you may contact Kobo directly using the following e-mail address: hilfe@kobobooks.com

      1. Det var det jag misstänkte från början, tyvärr. Kobo har haft liknande problem tidigare med låneböcker, men inte i Sverige. Lite svagt av Thalia att börja svaja nu… Har du skickat nåt på den adressen? Känns lite som att börja om från början:-(

      2. Skrev till Kobo (med Thalias svar i tråden):

        Hi

        I just purchased a Tolino 4. Very nice device but now realised that your DRM implementation does not work with ebooks from Swedish libraries. Books can be opened in Adobe and on other e-readers so seems to be related to Tolino specifically.

        The problem seems to have occurred around four months ago as far as I can gather from various forums where this is discussed.

        We are many disappointed users here wondering if we shall claim warranty, or if there is hope this will be fixed soon.

        Are you aware of this problem? Are there any plans on fixing it?

    2. Bra Mattias, vi kanske kan hävda reklamation alla tillsammans. När jag pratade med dom i juni så fick jag beskedet att man ska göra det till Longshine. Man ska fylla i nåt dokument och skicka tillbaks plattan i originalkartong och beskriva felet! Vi får se vad dom svarar dig.

  33. Bra Sven! Då får vi se vad dom svarar. Jag skickade ett mail till Kobo i juni/juli men fick ett blaha svar… så vi får hoppas på lite bättre svar nu.

  34. Köpte mina Tolino på Cyberphoto.
    Noterar i afton att de inte längre säljer läsplattor. De hade både Tolino och Kobo förut.
    De har tydligen abdikerat från produkten och även abdikerat från sin konsument (läs undertecknad), dvs inga meddelanden, inget till mig. Detta får bara rinna ut i sanden.
    God konsumentsupport borde innebära att de kontaktar resp företag när en produkt inte uppfyller utlovad prestation; att kunna låna från stadsbibliotek var en tydlig skrivning i varupresentationen.
    /ebh

    1. Jag mejlade Cyberphoto förra veckan, på fråga om ev. garanti och beklagan över att ingen verkar bry sig så mycket om problemen svarade de:

      Hej!
      Jo, men det har ju varit semestrar och uppköp av företaget. Det är numer Kobo som äger företaget och dom satt i möte i fredags där fallet Sverige skulle diskuteras. Det enda jag fått höra av det är att det inte fanns någon lätt lösning då det mycket riktigt är en uppdatering av tekniken från de svenska bibliotekens håll som tillverkaren inte fått ta del av då dom inte räknas som samarbetspartner men dom tänker försöka hjälpa oss ändå. Det går ju däremot inte på garanti då det inte är nägot fel på läsplattan, jämför det med att till exempel en bankapp slutade fungera på din mobiltelefon för att den kräver en nyare version av operativsystemet.

      Vi hoppas då fortfarande att dom ska lösa det annars får vi gå igenom de drabbade kunderna och se hur vi kan hjälpa dom, vi vill ju absolut försöka att inte lämna någon i sticket.

      1. Axiell hävdar att dom inte har gjort nått nytt med DRM enligt telefonsamtal förra veckan samt att dom har lagt upp en testmiljö för Tolino att använda. Det är riktigt underligt det här, tror inte alla andra tillverkare av läsplattor är samarbetspartner heller men deras funkar. Kobos egna läsare funkar ju! Kan du be dom kontakta Axiell, det vore ju bra om dom får reda på vad som sägs från Kobo.

      2. Hej Marie, kan du kolla med Cyberphoto om dom fått nån info efter mötet Kobo skulle ha?

  35. Fick nu svar från Axiell Media. Det känns som om de är de som tar detta på mest allvar av alla parter. Verkar som om de inte får gehör från Thalia tyvärr, så jag svarade med agg me Axiell kontakta Rakuten/Kobo direk på adress hilfe@kobobooks.com (som Thalia bad oss använda i ärdendet):

    Hej,
    Vi har sett meddelandet du har fått nedan.
    För att vi och/eller Kobo/Thalia/Longshine ska kunna härleda felet, och veta i vilken del i kedjan det ligger och vem som ev. behöver göra justeringar, så behöver ordentliga tester kunna genomföras. Jag har åter under förra veckan tagit kontakt med Thalia för att be dem använda den testmiljö vi har gett dem tillgång till och ge oss feedback på sina tester. Det är omöjligt för oss att felsöka från vår sida om vi inte vet vad som går fel vid nedladdning till Tolino-läsaren. Vi har ännu inte fått någon feedback från dem.
    Jag har också hört efter med dem om vi kan kontakta Longshine direkt eller hur de vill lägga upp det.
    Tyvärr kan varken vi eller Kobo/Thalia/Longshine veta var felet ligger innan vi har kunnat konstatera fakta.
    Vi meddelar gärna dig när vi får resultatet av testerna, samt hur åtgärdsplanen ser ut.
    Vänliga hälsningar
    Magdalena

  36. Jag har också mailat hilfe@kobo och Axiell i samma mail. Kobo svarar dock inte alls på en vecka.

  37. Mailade nu med hög prio följande till Kobo:

    Hello Rakuten/Kobo,

    I have since april been in contact with Thalia.de regarding the severe bug found in Tolino-eReaders, preventing opening books from Swedish libraries. We are, as you know, since four months still unable to use our eReaders with library books – books that any other eReader brand is still able to open.

    Thalia now asked me to contact you in this case, for an update of the current status.

    Axiell Media, responsible for ePUBs in Sweden’s libraries (for any questions, please mail to axiellmedia@axiell.com), claims they have made available a test environment for you, for the troubleshooting purposes. So, I was wondering, have you tried the Axiell Media’s test environment? And have you come to any conclusion and/or maybe also see a possible solution coming soon?

    Best Regards
    Mattias Nowenwik

  38. Axiell svarade nu igen:

    Hej,
    Det är Kobo/Rakuten jag har kontaktat igen nu via en person där som mailade oss tidigare och bad om en testmiljö. Det verkar med andra ord vara den väg de vill att vi ska gå, men jag har inte fått något svar därifrån ännu. (Jag ser att jag i mitt förra mail till dig skrev Thalia, men det var Kobo.)
    Vi får väl avvakta lite och hoppas att de svarar på mitt senaste mail.
    Annars får jag försöka igen med adressen du skickade nedan. Den verkar dock vara lite mer generell.
    Vänliga hälsningar
    Magdalena

    1. Skönt att Magadalena är på, det var henne jag pratade med förra veckan. Tyvärr så verkar ju dom inte svara Axiell heller, jag har mailat Thalia/Longshine/Kobo ett antal gånger de senaste veckorna men inga svar!

  39. Skrev Thalia den 27 aug.
    Kopierade Svens brev av den 25 aug (v g se ovan).
    Bif Thalias svar som kom redan igår tisdag 29 aug.
    Tycker jag känner igen texten………….
    Fattar inte längre alla turer, men VEM är det just nu som egentligen äger problemet; alla skyller ju på alla. Nån som kan bena ut det?
    /ebh
    __________________________________________________________________________
    Dear Sir,
    thank you for your message.
    We have to inform you, that we have no immediate solution for the problem with eBooks from Swedish libraries so far. The reason lies in the fact, that there are no contractual relations between the Swedish libraries and the manufacturer Longshine. Therefore, technical changes in the system of the libraries are not coordinated with Longshine and can currently not be compensated with an update of the software. However, Longhine/Kobo is still working to find a solution for this challenge. Actually we can only ask for your patience.
    It is with great regret, that we do not have a more positive answer for you.
    Mit freundlichen Grüßen
    Ihr thalia.de-Team
    i. A. Tobias Meyer-Zurwelle

    1. Tyckte det verkade uppenbart att det Kobo som måste lösa problemet, och Axiell Media är villiga att bistå med tillgång till testmiljö av samma system som biblioteken använder.

      1. Thalia svarar…

        Dear Mr Nowenwik,

        thank you for your message.

        We can assure you, that the IT of the manufacturer Longshine/Kobo is still working on the issue. At the moment, we have no further news for you.

        Of course you can call for a warranty at the manufacturer Longshine. You can contact Longshine via their website http://www.longshine.de. We can also give you the direct contact data if you wish to call them or write an e-mail:

        Longshine Technologie GmbH
        Telefon: 0049/(0)4102 / 49 22 33
        E-Mail: tolino@longshine.de
        Mo-Thr., 8:30 – 17:30; Fr. 8:30 – 16:00

        It is with great regret, that we do not have a more positive answer for you.

        Kind regards,

        Your thalia.de-Team
        p.p. Tobias Meyer-Zurwelle

  40. Svar från Thalia

    Dear Mr Nowenwik,

    thank you for your message.

    We can assure you, that the IT of the manufacturer Longshine/Kobo is still working on the issue. At the moment, we have no further news for you.

    Of course you can call for a warranty at the manufacturer Longshine. You can contact Longshine via their website http://www.longshine.de. We can also give you the direct contact data if you wish to call them or write an e-mail:

    Longshine Technologie GmbH
    Telefon: 0049/(0)4102 / 49 22 33
    E-Mail: tolino@longshine.de
    Mo-Thr., 8:30 – 17:30; Fr. 8:30 – 16:00

    It is with great regret, that we do not have a more positive answer for you.

    Kind regards,

    Your thalia.de-Team
    p.p. Tobias Meyer-Zurwelle

  41. Jag fick, sent omsider, svar från Kobo/Rakuten nu. De anser sig inte vara delaktiga i Tolino-plattor. ???? Vad har jag missat? Var det inte de som tog över Tolino-tillverkningen?
    /Mattias

    Subject
    —————————————————————
    ePUBs not readable on Tolino eReaders

    Discussion Thread
    —————————————————————
    Response By Email (Zoica Tralo) (09/12/2017 04:50 AM)
    Hello Mrs/Mr

    Thank you for contacting Rakuten Kobo.We are more than happy to help you.

    You contacted us for your device Tolino Vision 2 – eReader.

    Actually we don’t provide Tolino e -Readers. Probably you have to contact Tolino ( http://mytolino.com/) to get the proper information concerning your device.

    If you are interested in our Kobo e-Reader devices, you can visit anytime our web site at http://www.kobo.com

    Your reference number is : 170829-000355

    For general inquiries please visit us at http://www.kobo.com/help

    Sincerely,
    The Rakuten Kobo Team

    1. Underbart! Fick samma svar av dom i början av augusti. Blir så trött. Var det inte Marie som fått svar av Cyberphoto att Kobo satt i möte nån fredag om just detta problem.

    1. Fick nu exakt samma svar som dig från samma person på Kobo. Dom är för goa 🙂 Dom vet nog inte att Kobo köpt Tolino på supporten!!

Kommentarer är stängda.