Stockholm City bantar

Det var länge sedan jag skrev något jobbrelaterat. Bättrar på det med ett rykande färskt pressmeddelande från Bonniers som damp ner för en knapp kvart sedan:

Stockholm City blir tredagarstidning

Stockholm City planerar att gå över till utgivning tre dagar i veckan under september månad.

För att göra City ännu tydligare och mer spännande för läsarna och för att ge olika annonsörer tydliga annonsmarknader kommer de tre olika veckodagarna att ha olika profil:

Måndagar: 08-Liv med fokus på karriär, familj, relationer och privatekonomi.
Onsdagar: 08-Trend med fokus på hälsa, mode, shopping, prylar och guider.
Torsdagar: 08-Helg med fokus på nöje, kultur och sport.

– Vi bryter återigen ny mark i utvecklingen av gratistidningar. Vi gör den här satsningen för att nå en optimal kombination av tydlighet, räckvidd och lönsamhet, säger Anders Kvarby, vd för Stockholm City.

– Vi kommer att kombinera det bästa från en traditionell nyhetstidning med engagerat fördjupande material. Vi ska tala om allt som händer i Stockholm, låta stockholmarna ge sin åsikt om det, men också vara matnyttiga med massor av tips och guider både kring allt som finns att göra i stan och sådant som påverkar den egna personen som karriär och relationer, säger Mikael Nestius, chefredaktör för Stockholm City.

Mm, det låter ju fint, men jag kan inte låta bli att tänka att det här är början till slutet på en väldigt förlustbringande affär. De gråter väl knappast på Metro i kväll, om man säger så.

——

Uppdatering: Här är vår text i ämnet, och här analyserar Martin Jönsson som vanligt med god skärpa.