Post Format

Släpp texterna loss, det är vår

Petra skriver om att Svensk Bokhandel bestämt sig för att satsa mer på webben. Jag surfar dit och genast vaknar gnällspiken i mig. Oh joy.

För visst, det är så klart applådervärt att Lasse Winkler skriver i programförklaringen att de satsar på att ha en reporter som ska producera snabbt och aktuellt material för webben, men allvarligt talat, börjar det inte bli dags att lägga av med 1900-talsfasonerna att publicera texter på nätet först tre veckor efter att papperstidningen kommit ut? Det känns så … tja, omodernt och texternas aktualitet är ju minimal när de väl dyker upp på webben och även ur arbetssynpunkt är det bökigt för en lat och modern människa som sitter minst tio timmar per dag framför datorn att tvingas springa runt på redaktionen och leta efter det där ynka pappersexemplaret om det är något man vill kolla i efterhand. Puh, andningspaus.

Jag har visserligen tillgång till the real deal vilket ju inte är fallet för alla, men ändå – följ nu min rubrikuppmaning och låt moderniteten flöda. Nätpublicering är det nya svarta har jag hört.

4 kommentarer

  1. De där tre veckorna är lite omoderna, jag håller med, men samtidigt måste vi överleva som tidning. Och hur omodernt det än kan låta så är det inte webben vi ännu så länge tjänar pengar på, utan just papperstidningen.
    Prenumeranter läser den när den är helt färsk och att sedan nätläsarna får tillgång till den tre veckor senare är trist, men det är just därför vi satsar på att ha ett större flöde av nyheter på webben. Dessutom har det visat sig att reportagen i papperstidningen har långt längre livslängd än tre veckor – det syns inte minst i statistiken över vilka artiklar som är mest lästa på svb.se.
    Ett tips till en lat och modern människa är att se till att redaktionen prenumerar på mer än ett ynka ex av papperstidningen!
    Hälsningar,
    Lars
    webbredaktör Svb.se

    Reply
  2. ”Nu satsar vi på nätet!” … Ja, det skulle ni väl ha gjort för ungefär sju år sedan…

    Men det lutar åt att flugan Internet alltid kommer att vara ny för stora flertalet.

    Reply
  3. Lars: Jag förstår att det är en avvägning som ni känner att ni måste göra. Men samtidigt undrar jag hur det skulle bli om man vände på steken – i dag är ju Svensk Bokhandel en tidskrift som inte är särskilt enkel att komma åt om man inte jobbar inom bok- eller förlagsbranschen (eller media då…), kanske skulle ert kundunderlag för papperstidningen öka om fler gavs möjlighet att upptäcka dess innehåll på webben först? SvB har ju utan tvekan blivit en snygg och bra nyhetstidning för bokrelaterade ämnen på senare år, och kanske skulle en tidsmässigt mer samtidig utgivning mellan papper/webb i ett sånt läge gynna er om ni önskar hitta läsare utanför den närmaste kretsen? Ökad medvetenhet om tidningens existens måste ju vara positivt, även om läsarna hittar till er via nätet.

    Artikeln ni skrev i förra veckans nummer om hur förlagen börjat följa bokbloggarna är ju ett bra exempel – er artikel slogs upp som en nyhet hos flera bokrelaterade bloggare, men nästan ingen av de som omnämndes i artikeln kunde få tag i texten. När inte ens de som bloggar om bokbranschen har koll på hur man får tag på branschtidningen, så känns det som att det är något som är lite fel.
    Sedan behöver man ju inte ösa ut allt på webben direkt heller, exempelvis Resumé brukar publicera kortare versioner av vissa texter på webben, och hänvisa till att en längre text (med sidotexter kanske) finns att tillgå i papperstidningen. Det skapar ju en nyfikenhet och förhoppningsvis leder det till att nya läsare hittar till papperstidningen. Inbillar jag mig i alla fall.

    Men nu ska jag inte vara gnällig mer, en webbredaktör är hur som helst ett steg i rätt riktning, jag hoppas att ni fortsätter utveckla er sajt och gör en fortsatt bra tidning. Tack för svaret!

    Reply
  4. För sju år sedan hade Svensk bokhandel redan haft sin sajt igång fyra år, men visst: vi borde oftare och mer förnya oss.

    Till Daniel: tillgängligheten är ett jätteproblem. Tidningen finns bara att lösnummerköpa på 4 (!) platser i landet.
    Dina idéer om att göra delar av materialet tillgängligt på webben är kanon, vi tar in dem i vår nästa nätdiskussion på redaktionen!
    hej,
    Lars

    Reply

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.