Ledsen, men jag föraktar numera Bredbandsbolaget

Vi är Vittangibor på riktigt nu. Byn hälsade oss med -33 grader som enligt uppgift från mamma hade krupit ner till -37 i natt enligt riksradion.

Vi hälsades också på ett annat sätt. De – ursäkta språkbruket för här kommer det att osa – förbannade jävla jubelidioterna på Bredbandsbolaget hade så klart fuckat upp flytten av vårt bredband trots att jag ringde om det för en månad sedan eftersom jag ville vara på den säkra sidan, och därefter har ringt två kontrollsamtal till deras kundservice för att kontrollera att allt gick enligt plan. Jadå, inga problem, det kommer att funka sa en kille på kundservicen när jag ringde i onsdags. Ja tjenare, när jag kopplade in mellanproppar, sladdar och modem och lampan vägrade tändas och jag åter ringde kundservice meddelade kvinnan i andra änden att nej, det kommer inte att fungera, det har inte ens påbörjats någon flytt, den avbröts av vårt system den 29 november, vill du att jag påbörjar ett flyttärende, det kommer bara att ta tre-fyra veckor tills allt är igång?

Ridå.

De som känner mig vet att jag sällan blir arg. Men oj vad jag skällde ut henne, trots att jag så klart någonstans inombords visste att det inte var hennes fel personligen. Men det fanns så många saker i det de sagt under de tidigare samtalen som ställde uppgiften hon nu sa sig hitta i systemet på ända, att det kändes fullständigt absurt. Vadå ingen flytt på gång, jag hade ju ringt två gånger och kontrollerat och allt hade rullat enligt plan? Men nej, inte en tum vägrade hon först ge med sig, det fanns inget hon kunde göra och processen gick inte att påskynda. Efter ett tags skällande från min sida erbjöd hon sig dock att slänga till oss ett par mobila bredband som kompensation under de kommande vänteveckorna, vilket kanske hade kunnat vara ett plåster på såret bortsett från den lilla detaljen att Telenor, vars mobilnät Bredbandsbolaget använder sig av, överhuvudtaget inte brytt sig om att sätta upp några master i den här delen av landet, hela regionen öster om Kiruna är en vit fläck på Telenors täckningskarta. Denna detalj visste dock företagets kundservice inget om.

Summa summarum: Jag sade upp alla våra göromål med Bredbandsbolaget på stående fot, och svär på att jag aldrig tänker ha något med detta skitföretag att göra igen någonsin i mitt liv. Jag ringde därefter Telia och tecknade ett abonnemang där, och personen jag pratade med sa att visserligen skulle vi enligt gängse gång tvingas vänta lika länge hos dem innan bredbandet började rulla, men om jag ringde direkt efter julhelgen och pratade med rätt avdelning, så skulle det nog gå att få ner väntetiden en del (något som enligt Bredbandsbolaget var omöjligt att få till stånd, de skulle vara att bryta ingångna avtal med underleverantörer – att de fullkomligt ignorerat avtalet de hade gentemot mig var dem egalt).

Förlåt mig men: Idioter.

Okej, slutgnällt. Vi tar en fin snöbild som avslutning för att lugna nerverna, jag plåtade den i bilen på vägen upp från Gällivare där vi blev hämtade från tåget.

20121222-223526.jpg

En kommentar till “Ledsen, men jag föraktar numera Bredbandsbolaget”

  1. Tråkigt att Bredbandsbolaget gjort så dåligt ifrån sig att du byter leverantör, men jag kan förstå valet och hade säkert själv gjort samma sak i din/er situation. Det jag har lagt märke till gällande kundtjänst hos mobil- och internetleverantörer är att man alltid ska ringa mer än en gång och prata med olika personer. Om en vägrar är chansen stor att en annan ger med sig och speciellt Telia är duktiga på att inte veta vad den andra handen gör.

    En gång ringde jag för att få en aktiveringskod till mitt bredbands-TV från Telia. Box och kort har jag sen tidigare så ringa borde lösa biffen utan behovet att skicka ut någon kod, men nej. Första personen sa blankt nej för att de inte kunde verifiera att jag är den jag utger mig för att vara. Lade på, ringde upp och nästa sa att de ville ge mig men inte kunde för att systemet stoppade. Den tredje sade glatt ja, bad om att få ringa upp på mitt hemnummer och gav mig sedan koden. WTF?

    Kundtjänsten är inte alltid att lita på, men ibland undrar man verkligen….

Kommentarer är stängda.