Post Format

Det ringer på dörren. Kan någon öppna?

Det blev, vilket gått att läsa utförligt om bland annat här, inte så väldigt mycket sagt om bokbranschens framtid på bokmässan trots goda föresatser. Ett framtidsseminarium inledde på torsdagen, men efter 90 minuter var det över och förlagsmänniskorna rusade tillbaka till sina montrar och krängde böcker i dagarna fyra.

Att det blev så är visserligen inte särskilt konstigt. När jag intervjuade Daniel Ek på Spotify i somras var han noga med att poängtera en sak – tvärtemot vad många tror, så tjänar skivbolagen fortfarande väldigt mycket pengar på att sälja cd-skivor, något som gör det svårt att övertyga bolagen om att försöka se längre än näsan räcker. Och med tanke på att bokbranschen åtminstone ligger fem-sex år efter skivbranschen i den digitala utvecklingen, är bokförlagens huvudsakliga fokus på business as usual rätt naturlig. Deras nuvarande affärsmodell är inte i akut kris, 2000-talet har tvärtom varit en ekonomisk bokfest utan dess like och fortfarande tjänas det brötamycket pengar på att sälja böcker från pall.

Dessutom var det knappast så att förlagsmänniskorna på plats i Göteborg gick omkring och latade sig istället för att prata framtid. I och med att bokmässan i Göteborg kommit att bli ett evenemang helt på konsumenternas villkor, med följden att förlagspersonalen jobbar dygnet runt med att sälja böcker samt valla författare mellan signeringar och framträdanden, är det kanske för mycket begärt att de ska finna tid att förkovra sig i seminarier.

Men.

Bokbranschen kommer att ruskas om av digitaliseringen. Och att de inte hann diskutera de här frågorna under mässan – trots att alla för en gångs skull befann sig under samma tak – är bara en någorlunda acceptabel ursäkt så länge samtalen faktiskt pågår på annat håll.

Och många förlags- och bokbranschmänniskor som jag pratat med sedan debatten om böckernas och bokförlagens framtid tog fart i somras har betonat detta – självklart pågår de här diskussionerna, det är jättemycket på gång bakom kulisserna, vi pratar om det här HELA TIDEN och vi har full koll på situationen är deras mantra. Okej, det låter ju bra, men jag hoppas att ni inser att det finns en uppenbar risk med att bara diskutera sinsemellan inom skrået. En sluten grupps antaganden om hur en framtida publik ska agera på en ännu icke överskådningsbar marknad överensstämmer ofta rätt dåligt med vad som händer när framtiden väljer att knacka på.

Och det gör den förr eller senare, vare sig ni vill eller inte.

Så kom igen nu. Börja visa era spelkort, eller öppna åtminstone upp diskussionen. Framtiden har kanske inte redan hejat och hunnit passera, för att parafrasera en aktuell antologi, men den är banne mig mer eller mindre redo att sträcka fram näven och säga goddag.

10 kommentarer

  1. helt sant att man inte hann med att prata om något vettigt eftersom allting handlade om att få folk till montern. Jag hann inte med ens hälften av det jag tänkt titta/lyssna/skriva. Seminarierna flög förbi och hann knappt se nåt av intresse.

    Reply
  2. Pingback: Claeskrantz.se » Bokmässan 2009 – Jan Guillou intervjuas av Barbro Hedvall

  3. Börjar det inte snart bli dags att uppdatera det här inlägget. Känns som att det är samma harang som har figurerat sedan i somras i olika sammanhang och i olika bloggar dvs förlagen gör ingenting, förlagen förstår inte att de måste satsa på den digitala utgivningen, förlagen kommunicerar inte med sina upphovsmän och sina läsare, förlagen har ingen strategi, osv. Möjligt att det är så hos många men hos Norstedts och Rabén & Sjögren har vi sedan länge insett att öppenhet tjänar alla på.

    Ser fram emot flera initierade inlägg kring den digitala utvecklingen!

    http://www.norstedts.se/Pa-gang/Bloggar/VD-bloggar/Dates/2009/9/Tre-forfattartraffar-om-digitala-satsningar/

    http://www.rabensjogren.se/Pa-gang/Bloggar/Raben–Sjogren/Dates/2009/9/Du-nya-digitala-framtid/

    Reply
  4. Klas: Jag håller med, jag skulle jättegärna vilja uppdatera och skriva något helt nytt och fräscht. Och som jag också skriver så tror jag att förlagen håller på och samtalar och planerar sinsemellan (även om man får känslan av att det är rätt täta skott mellan förlagskoncernerna, vilket i sig är en orsak till oro), men väldigt lite av det där sipprar ännu ut.

    På bokmässan arrangerades ju ändå flera framtidssamtal, jag deltog i ett hos Kraft & Kultur bland annat, och Anders Rydell och Eric Schüldt höll ett väldigt intressant på stora debattscenen på fredagen, med flera. Men nästan inga av de här samtalen inbegrep någon från … ja, etablissemanget (i brist på ett bättre ord). Det tycker jag ändå är lite talande. Och när branschen faktiskt ordnade en samtalskväll hos N&K blev det mest skyttegravskrig mellan nytt och gammalt och den vitala debatten lyste med sin frånvaro. Det är också lite talande.

    Det är jättebra om Norstedts förlagsgrupp är offensiva på nätet. Men ni borde kommunicera ut det mer, tycker jag. Hade inte exempelvis ett miniseminarium på mässan varit ett alternativ, där du eller någon annan berättat om er nya nätsatsning och hur ni tänker med kopplingen till Bokus och hur man bättre använder sig av sociala medier? Det tror jag hade kunnat ge lite eko. Dessutom hade det genast placerat er på kartan, med tanke på att de flesta andra fortfarande är så tysta med vad de tänker göra.

    Reply
  5. Bra text!

    Tycker också att det är konstigt att branschen inte diskuterar det här när ett så bra tillfälle ges. Klart att förlagsfolket har massor att göra under mässan, men det som är konstigt är ju att de inte tar en dag eller två innan eller efter mässan som ägnas helt åt branschen och seminarier/utbildningar/samtal/debatter. Utan att något parallellt försäljningstorg är igång. Jag tror att många skulle ha mycket att vinna på det.

    Reply
  6. Miniseminarium på mässan om sociala medier och bokbranschen skulle vi förstås haft. Där har vi en programpunkt för nästa år.

    Jag kommer ha ett antal dragningar i ämnet i höst. Återkommer i de vanliga kanalerna.

    Reply
  7. Pingback: Vad är en bok? Tankar om bokens framtid | Kulturekonomi

  8. Ett måhända fåfängt önskemål, men taggen ”Litteraturvärlden” har under ganska lång tid handlat nästan uteslutande om antingen branschen eller tekniken – kan du inte skriva lite mer om själva litteraturen också? Vilka böcker passerar nattduksbordet på väg till hyllan, vad tycker du om dem och vad ger de ditt eget skrivande? Ja, sånt. /En trogen Dannyblogg-läsare

    Reply
  9. Äsch, mitt förhållande till litteraturen som jag läser är ju så otroligt banalt. Jag läser 10-15 sidor ur en bok vid nattningen, blir trött och somnar. Och så upprepas mönstret nästa kväll.

    Reply
  10. Pingback: Daniel Åberg » Hallå bokbranschen, är ni där?

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.