Post Format

Eh. Vart tog Storytel vägen då?

Något säger mig att de är rätt upprörda på Storytel i dag.

DN toppar sin kulturdel i papperstidningen i dag med att nu ska det minsann startas en ljudbokssajt på nätet, vars målgrupp är de unga, som är vana med Spotify. Bonniersatsningen, kallad Laudio, utmålas som något nytt i Sverige, i en kort passus nämns visserligen att “ljudbokssajter finns redan, men Laudios ambition är att så småningom ha alla inlästa svenska titlar i katalogen”. Nu vid lanseringen består katalogen av 900 titlar. Modellen de valt torde vara inspirerad av amerikanska Audible, mot en fast avgift får man som medlem ladda ner en eller två ljudböcker per månad, samt köpa utöver det till lite rabatterat pris. Till skillnad från Audible erbjuder dock Laudio även en streamingmodell, man behöver alltså inte ladda ner böckerna man köpt om man inte vill, utan kan lyssna direkt via sin telefon eller dator.

Gott så. Det verkar vara en bra och framåtriktande tjänst, och allt som leder ljudböckerna bort från cd-skivan är ypperligt enligt mitt sätt att se.

Men.

Hur DN kan publicera en artikel om en sådan här satsning, och endast i förbigående skriva att det finns andra sajter som gör något liknande, övergår mitt förstånd. Den ledande svenska ljudbokssajten Storytel, som funnits i flera år och dessutom har ett avsevärt större utbud med 1600 titlar, nämns överhuvudtaget inte. Att Sigge Eklund på Bonniers inte nämner Storytel när han intervjuas är inte så konstigt, hans jobb är att sälja in sin egen produkt, men att DN bara sväljer det han säger utan att bygga på med något eget samt ge en ärlig bild av hur marknaden ser ut är bara pinsamt. Och sättet den där passusen med konkurrenterna är skrivet på, som bara går att tolka som att Laudio till skillnad från andra sajter siktar på att ha alla svenska titlar som finns, är ju helt befängd. Skulle konkurrenterna inte ha den ambitionen? Vad är det för idiotisk affärsmodell? Nej nej, vi nöjer oss med bara en del av utbudet, inte vill vi ha alla böcker heller, usch och fy.

Skärpning DN.

——

Uppdatering: Inte heller Resumé eller Dagens Media tycker att det är viktigt att notera att det redan finns andra svenska aktörer på den här marknaden.

5 kommentarer

  1. Också Resumé ägs ju av Bonnier. Även om Resumé inte är så känt för att bedriva granskande journalistik redan innan detta.

    Plus att jag faktiskt tycker att det här liknar Sigge Eklunds förra idé rätt mycket. Ta en existerande affärsidé, lansera den som sin egen och obekymrat slinka förbi det faktum att någon annan redan startat och drivit exakt samma sak. Och dessutom kalla det för “revolutionerande” och “nytänkande”.

    Reply
  2. Hej Daniel!

    Storytel erbjuder streamade ljudböcker till telefonen, och verkar ha nöjda kunder, men det är tydligt att det behövs nåt mer för att förändra det förvånansvärt analoga ljudbokslyssnandet i Sverige. Majoriteten av ljudböcker säljs fortfarande som CD-skivor, trots att Storytel streamar för fulla muggar.

    Anledningen är enkel, tror jag. För att en sajt ska få stort genomslag och förändra ljudbokslyssnandet i grunden (så som Spotify förändrade musiklyssnandet i grunden) behövs streaming OCH mp3-filer. Det behövs en sajt där användaren ÄGER sina filer, i sitt Luadiobibliotek, samtidigt som den OCKSÅ kan streama dem. Lyssna på sitt sätt, på det sätt som passar situationen, personen och plattformen.

    Denna valmöjlighet, som Laudio erbjuder, kan du inte påstå är en detalj. Den är helt avgörande, och det kommer visa sig tror jag, inom kort, i takt med att Laudio växer, att sajten kommer att innebära en vändpunkt och föryngring för hela ljudboksbranschen.

    Hoppas du blir medlem!!

    Sigge

    Reply
  3. Sigge: Jag kan inte riktigt se att jag har påstått att den där streamingmöjligheten är en detalj, men hur som helst, om det är som du säger får framtiden utvisa. Dock tycker jag att du säger emot dig själv en smula när du gör en liknelse vid Spotify och sedan säger att det är kombinationen äga/streama som kommer att förändra marknaden. Visst, Spotify har ett offlineläge där du kan ladda ner musiken och lyssna när du inte är uppkopplad (vilket ju för den delen även Storytel har), men det är ju streamingen som gjort Spotify till en framgångssaga, inget annat. Därmed inte sagt att du inte kan ha rätt med det du säger om att äga/streama, men jag tycker liknelsen vid Spotify haltar. Er tjänst liknar ju, trots streamingen, mer Audible till upplägget än Spotify. Däremot är ju Storytel i stort sett en karbonkopia av Spotify, fast för ljudböcker.

    Och det är inte alls omöjligt att jag blir medlem även hos er eftersom jag lyssnar mycket på ljudböcker och i dag är nöjd medlem hos både Audible och Storytel.

    Just ja, en detalj till. Storytel är inte bara för mobiler, utan du kan även streama direkt på datorn.

    Reply
  4. Pingback: Bokus satsar på ljudboksstreaming – men har de något att vinna? | Daniel Åberg

Kommentera

Markerade fält är obligatoriska *.