Post Format

Akademibokhandelns dikeskörning

Nej, eftersom nomineringarna till Augustpriset tillkännages vid lunchtid i dag, tänkte vi avvakta med veckans DJtv-avsnitt till i morgon, och jämföra vårt facit från förra veckan med juryns officiella urval och diskutera kring det.

Istället skulle jag vilja att ni riktade era blickar mot den text som Kevin Frato skrev i går kväll på Debutantbloggen, om hur det går till i Akademibokhandelns nya ”konceptbutiker” när man frågar i kassan efter en bok som inte finns på hyllorna.

Om det är så här Akademibokhandeln tänkt möta den allt hårdare konkurrensen från nätbokhandlare och andra nymodigheter säger jag bara – lycka till.

För snart ett år sedan diskuterade vi för övrigt Akademibokhandelns vd Ulf Lindstrands besked om koncernens nya giv i ett av de första DJtv-avsnitten. Och här har vi gjort ett klipp där vi snabbrecenserar den ombyggda Akademibokhandelsbutiken på Odenplan.

4 kommentarer

  1. Jo, visst är det så, och faktum är att Akademibokhandeln väl har tänkt att man ska köpa den litteratur som inte erbjuds i butiken via Bokus istället. De har, eller ska åtminstone, placera någon sorts terminaler i butikerna där man ska kunna beställa de böcker som inte får köpas in.

    Men frågan är då vad man ens ska ha den fysiska bokhandeln till. Dess enda konkurrensfördel har ju varit att man kan gå omkring och botanisera och spontanlockas till köp. Med det här tänkandet är incitamentet att lämna datorn närmare noll.

    Reply
  2. Hur? Jag menar, tidigare har man alltid kunnat beställa böcker som inte finns i butiken. Nu kan man göra det till nätpriser. Om du vill vänta på din bok men betala mindre, fine, beställ den på nätet. Vill du ha den nu, köp i butik.

    Såhär beter sig kunder redan idag. Därför går det inte att ha en långsvansbacklist på butikshyllorna. Att sedan den varierande graden av kompetens är skriande tydlig ute i butikerna är en annan sak. Och terminalerna är utplacerade sedan i april: om man är så intresserad av bokhandelskedjor osv är det ju en smula underligt att man inte vet detta, kan jag ju tycka.

    Kundernas köpbeteende håller på att förändra den fysiska bokhandeln radikalt. Den håller på att återgå till den mer presentbutiksartade handel den var på 50-60-talen. Samtidigt som folks KÖPBETEENDE tvingar fram utvecklingen, får vi faktiskt ta och minnas att det måste vara lönsamhet i en butik- vi kan inte förvänta oss att en bokhandel ska vara en kulturinrättning. För folk köper inte det, och då har vi till slut inga bokhandlare kvar öht.

    Sedan är det ju fel av personalen i butik att påstå att man inte får köpa in lokalt förankrade böcker & författare, som sagt. Inkompetens är inte på något sätt förbehållet DSB.

    Reply
  3. Det är möjligt att Bokusautomaterna varit utplacerade överallt sedan i april som du skriver, men uppkopplade verkar de inte alltid vara. Häromveckan när jag besökte Akademibokhandeln vid Odenplan stod de två Bokus-imacarna och slokade, med nätverks- och strömkablarna hängande över skärmen istället för ikopplade i väggen. Borden de stod på såg mer ut som temporära avlastningsplatser än sökterminaler.

    Och när det gäller bokhandelns framtid ser vi olika på det. Jag anser att deras enda chans till överlevnad är om de kan erbjuda något som nätbutikerna inte kan – det vill säga fysisk kontakt med böckerna. Om man då istället för att satsa hårdare på bokbeståndet gör det standardiserat och uttunnat, förstår jag inte vad bokhandeln har för existensberättigande. Om butikernas utbud allt mer går mot att likna det som finns på Coop och Ica Maxi, varför ska jag då ta omvägen via Akademibokhandeln? Det måste ju finnas en orsak att gå in i specialbutiken, annars går jag till stormarknaden istället, där jag kan köpa både deckare och mat.

    Reply

Lämna ett svar

Markerade fält är obligatoriska *.