Post Format

Adlibris gör en nystart med e-boken

Lustigt att jag satt i går kväll och skrev en text till UNT om e-bokens oförmåga att ta fart i Sverige. Som orsak angav jag dels pocketbokens osedvanligt starka ställning i Sverige i ett internationellt perspektiv, samt avsaknaden av ett Amazonliknande koncept hos butikerna där man bygger ett helt ekosystem. Ett av de avslutande styckena löd:

Vem ska ta kommandot? Marknadsledande Adlibris? Hittills har de uppvisat en rätt halvhjärtad inställning till e-boksförsäljning, och frågan är om de ens tillåts satsa hårdare så länge ägaren Bonniers anser det vara mer lönsamt att sälja fysiska böcker.

Och så vaknar man i dag till nyheten att Adlibris gör en 2.0 av sin (rätt misslyckade) Lettosatsning från 2010, en satsning där man nu fullt ut integrerar läsplattan och e-boksbutiken. Även DN har skrivit, men lyckas på något sätt helt missa faktumet att Letto inte är en ny satsning, utan snarare en relansering av en flopp.

Det ska bli väldigt spännande att testa den nya butiken, äntligen kanske det börjar röra på sig!

Man kan också säga dags att skriva om texten som jag hade deadline på för 40 minuter sedan.

8 kommentarer

  1. Anna Ekström

    04/06/2012 @ 19:40

    Hej Daniel,

    Det stämmer så klart att vi lanserade en läsplatta (en föregångare till dagens Letto) för lite mer än 2 år sedan. Vi, och även Bokus som gjorde en liknande satsning, var dock lite för tidigt ute.

    Få titlar gavs ut av förlagen i e-bokformatet då, och, tro det eller ej – det var innan den första iPad-plattan lanserades 🙂

    Vi som jobbat med att ta fram Adlibris Letto är själva storkonsumenter av böcker och älskar att läsa. Letto är framtagen specifikt för läsning, med en läsvänlig skärm (e-ink), möjlighet till personliga inställningar av typsnitt och fontstorlek, en inbyggd ordbok och där du kan stryka under sådant du vill komma ihåg eller som du tycker är extra intressant i din läsning etc. Och med en integrerad bokhandel har du som läsare alltid tillgång till fler berättelser, oavsett om du ligger i hängmattan, pendlar till jobbet eller kommer på en söndagkväll att du bara måste läsa den där boken…

    Så – den här satsningen är långsiktig och något vi hoppas ska locka fler att läsa mer!

    Hälsningar
    Anna
    som jobbar med digitala produkter & tjänster hos Adlibris

    Hoppas att du testar och

    Reply
    • Tro mig, jag kommer att testa – och recensera – er nya Letto utförligt!

      PS. Jag klandrar inte er på Adlibris för att ni inte tog upp den gamla lanseringen av Letton. Däremot tycker jag att det var väldigt slapphänt av DN ur journalistiskt avseende att i sin text inte ta upp faktumet att ni gjorde ett mindre lyckat försök på samma område för ett par år sedan. DS.

      Reply
  2. Mhmm….
    Och vad lär vi oss av historien…..
    En helt ovetenskaplig, slumpmässig test av en ny bok visar att den inbundna kostar 31 kr. mer än e-boken. Det är en för liten skillnad!
    Gör det ordentligt mkt billigare (i alla fall de första fem åren tills folk är inkörda) om ni vill vara smarta och få en långsiktig vinst. Det går inte att hänga kvar vid gamla koncept idag och tio år senare tro att man kan säga “Hoppsan, det gick inte så bra. Nu gör vi om och rätt.”, då är det försent (läs: Kodak)
    Det kommer bli en piratmarknad där någon scannar biblioteksboken och vips!, där försvann 80 % av de tilltänkta köparna. Gör det lätt och gör det billigt eller se er (Bonniers) omsprungna av verkligheten.
    Har själv haft en läsplatta sen den 2:a Sonyn kom och läser uteslutande e-böcker idag så jag har lite erfarenhet av debatten och tekniken inom området.

    Reply
      • Anna Ekström

        05/06/2012 @ 11:40

        Det stämmer! Tillsammans med Bookeen har våra tekniker anpassat Odyssey till den svenska marknaden.

        Hälsningar
        Anna
        Adlibris Digitalt

  3. Kjell Andersson

    05/06/2012 @ 10:59

    Så börjar då e-boken att uppmärsammas av bokläsarna. Det var väl på tiden? Vad gör då en del förlag? Jo man vill inte att e-boken skall vara tillgänglig på Biblioteken. Det skulle minska försäljningen anser de. Men det kan också minska intresset för e-boken tyvärr. Men den tryckta boken då? Skall man inte sälja till biblioteken förrän efter ett antal månader? Det vore väl konsekvent, eller? Låt inte girigheten förstöra e-bokens framgång i Sverige. Att prova sej fram genom att sätta fantasipriser på e-boken lär inte heller uppamma intresset. Prissätt realistiskt, lägre än nu, så kan e-boken bli ett alternativ för många fler bokälskare! I dagsläget så kan uppenbarligen inte förlagen hantera framtidens bok, e-boken.

    Reply
  4. Agneta Östborn

    10/06/2012 @ 10:47

    Hej!

    Läste häromdagen om den nysatsning som nu görs på läsplattan Letto. I vissa fall jämförs den med Kindle, som lanseras av Amazon.com.
    Fördelen med Kindle är det stora utbudet av titlar i olika prislägen. Nyutgivna böcker är dyra (ca 13 dollar), men utbudet av billiga titlar är enormt. De flesta böcker kostar mellan 3 och 7 dollar. Dessutom lanseras varje dag Kindle Daily Deal då man kan köpa en bok till kraftigt reducerat pris. (0.99-1.99 dollar). Det finns också några hundratals gratistitlar i alla genrer att ladda ner.
    Allt detta gör att man kan köpa och ladda ner e-böcker till mycket rimliga priser.
    Nackdelen med Kindle är att den inte är kompatibel med epub formatet. Att köpa e-böcker till adlibris priser är alldeles för dyrt. Jag har en snart ettårig platta (IRiver Story) för bibliotekslån och en Kindle för mina främst engelska och böcker. ( Tyska böcker går också att köpa till Kindle).
    Hälsningar Agneta Ö

    Reply

Kommentera

Markerade fält är obligatoriska *.